بررسی میزان جذب دانشجویان و فارغالتحصیلان رشته مدیریت فرهنگی در مشاغل مدیریتی و فرهنگی کشور و ارائه راهبردهایی جهت سیاستگذاری موثر
الموضوعات : مدیریت فرهنگیسید رضا صالحی امیری 1 , علی ربیعی 2 , زهرا علاف بهبهانی 3
1 - ندارد
2 - ندارد
3 - مسئول مکاتبات
الکلمات المفتاحية: سیاستگذاری فرهنگی, مدیریت فرهنگی, جذب دانشجویان, جذب فارغالتحصیلان,
ملخص المقالة :
مقدمه و هدف پژوهش: پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان جذب دانشجویان مدیریت فرهنگی در مشاغل مدیریت فرهنگی کشور و سیاستگذاری مناسب در این زمینه به تفحص پرداخته و راهبردهای اساسی را برای سیاستگذاری موثر مدیریتی از الزامات و هدف این تحقیق ذکر میکند. بررسی وضعیت بهکارگیری و جذب دانشجویان مدیریت فرهنگی در مشاغل مدیریتی و فرهنگی کشور و ارائه راهبردهایی برای ارتقای آن از اهداف کاربردی پژوهش حاضر خواهد بود. روش پژوهش: این مطالعه از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت مطالعهای توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری دانشجویان و فارغالتحصیلان مقطع کارشناسی ارشد و دکتری دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران در رشته مدیریت و برنامهریزی فرهنگی است. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان میدهد که 4/48 درصد از شاغلین اعلام کرده اند؛ رشته تحصیلی مدیریت فرهنگی در سازمان محل اشتغال آنها در ردیف مشاغل شغلی و استخدامی قرار دارد و در مقابل 6/51 درصد در پاسخ به این سؤال پاسخ منفی داده اند. سطح دانشی با 4/72 دارای بالاترین میانگین و شیوه های آموزشی با 1/53 درصد پایینترین میانگین در شاخصهای جذب دانشجویان به مشاغل مدیریتی و فرهنگی بوده است. نتیجهگیری: سطح دانشی دانشجویان مدیریت و برنامهریزی فرهنگی به میزان بیشتر و شیوههای آموزشی به میزان کمتری در جذب آنها به مشاغل مرتبط موثر بوده است. بنابراین راهبردها و اقدامات اساسی سیاستگذاری موثر در خصوص میزان جذب دانشجویان و دانشآموختگان رشته مدیریت و برنامهریزی فرهنگی در سازمانها و نهادهای فرهنگی کشور در چند سطح ساختاری، سیاسی، برنامهای و... لازمالاجراست.