نقش برنامههای شبکه ورزش در ارتقاء فرهنگ ورزشی زنان خانهدار منطقه پنج تهران
الموضوعات : مدیریت فرهنگیآذر قلیزاده 1 , سپیده سیدصالحی 2
1 -
2 -
الکلمات المفتاحية: شبکه ورزش, برنامههای ورزشی, فرهنگ ورزشی, تغییر نگرش, ارزشهای فرهنگی,
ملخص المقالة :
مقدمه و هدف پژوهش: تحقیقات گوناگونی که در این زمینه صورت گرفته، تاثیر مثبت رسانهها و بویژه تلویزیون را بر روی تغییر نگرش و رفتار مردم نسبت به ورزش کردن مورد تاکید قرار داده است. شبکه ورزش نیز که به تازگی تاسیس شده به صورت تخصصی در زمینه ورزش در خدمت اقشار جامعه بوده است. پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش برنامه های ورزشی شبکه ورزش در ارتقاء فرهنگ ورزشی زنان خانه دار منطقه پنج صورت گرفته است. روش پژوهش: روش پژوهش به صورت توصیفی- پیمایشی بوده و جامعه آماری آنرا کلیه زنان خانه دار عضو باشگاه های خصوصی منطقه 5 تهران به تعداد 1841 نفر تشکیل میدهند که از این تعداد با استفاده از فرمول حجم نمونه کوکران 317 نفر به روش تصادفی - طبقه ای به عنوان نمونه آماری انتخاب شده اند. ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساخته است. یافته ها: نقش برنامه های ورزشی شبکه ورزش در ارتقاء فرهنگ ورزشی زنان خانه دار با میانگین 91/2 و تغییر نگرش آنها نسبت به ورزش با میانگین 60/2 کمتر از سطح متوسط می باشد. همچنین ارتقاء ارزشهای فرهنگی در ورزش زنان خانه دار با میانگین 98/2، ارتقاء ارزشهای مذهبی با میانگین 97/2، ارتقاء هنجارهای فرهنگی با میانگین 03/3، مشارکت در فعالیت های ورزشی زنان خانه دار با میانگین 99/2 در سطح متوسط است. نتیجه گیری: بین نقش برنامه های ورزشی شبکه ورزش و ارتقاء فرهنگ ورزشی زنان خانه دار منطقه 5 تهران برحسب جنس، سن، تعداد فرزند، تحصیلات، میزان تماشای شبکه ورزش، شاغل بودن، میزان اوقات فراغت، هزینه مالی برای ورزش، عضویت مستمر باشگاهی و ورزش کردن به کمک تلویزیون تفاوت معنی داری وجود ندارد؛ اما بین نقش برنامه های ورزشی شبکه ورزش در ارتقاء فرهنگ ورزشی زنان خانه دار منطقه5 تهران برحسب و نسبت وضعیت تاهل، تفاوت معنی دار وجود دارد.
احسانی، محمد. (1380). بررسیعواملبازدارندهفعالیتهایورزشیتفریحیباتکیهبرتفاوتهایجنسی. همایش تربیت بدنی و ورزش. سئول. آگوست، ص 151-149.
ارشادی فر، مهرزاد. (1392). تأثیر برنامههای ورزشی بر توسعه پیامدهای اخلاقی در جامعه با تأکید بر برنامه تلویزیونی نود. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد، واحد علوم و تحقیقات.
اینگلیس، فرد. (1377). نظریه رسانهها، ترجمه محمود حقیقت کاشانی، تهران: مرکز تحقیقات صدا و سیما.
جوادی یگانه، محمدرضا؛ عزیزی، جلیل. (1387). هویت فرهنگی و اجتماعی در بین جوانان شهر شیراز. تحقیقات فرهنگی، سال اول، شماره 3، ص 214-183.
خانی ملکوه، محمد. (1386). نیازسنجی از مردم تهران درباره برنامههای ورزشی صداوسیما. تهران: انتشارات اداره کل پژوهشهای اجتماعی و سنجش برنامه ای، گروه سنجش برنامههای غیر نمایشی مرکز تحقیقات صداوسیما.
داستانی، رضا. (1393). آثار و پیامدهای فرهنگی برنامههای ورزشی شبکه ورزش با تاکید بر جهانی شدن. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد، واحد علوم و تحقیقات تهران.
رفیع پور، فرامرز. (1378). وسایل ارتباط جمعی و تغییر ارزشهای اجتماعی: تهران: نشر کتاب فرا.
ساعی، منصور. (1387). نقش رسانهها در انتقال ارزشها و پدیدهی شکاف هنجاری و ارزشی نسلها-www. bpdanesh. com تاریخ مشاهده 7/1/1393.
غفوری، فرزاد؛ رحمان سرشت، حسین؛ کوزه چیان، هاشم؛ احسانی، محمد. (1382). مطالعهوبررسینگرشمتخصصانتربیتبدنیبهنفشرسانههای جمعیدرگرایشمردمبهورزشقهرمانیوهمگانی. حرکت، شماره 16، ص 78-57.
قاسمی، حمید. (1386). بررسی نقش رسانههای گروهی در توسعه ورزش کشور. رساله دکتری. دانشگاه آزاد اسلامی. واحد علوم و تحقیقات.
مشکل گشا، الهام. (1385). موانعمشارکتورزشیزنانوارتباطآنهاباانگیزه، پایاننامهکارشناسیارشد، دانشگاهاصفهان.
مهدویان مشهدی، مریم. (1387). بررسینقشرسانههای گروهیدرورزشبانوان. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه گیلان.
گیوریان، حسن. (1391). نقش رسانه در فرهنگ سازی. فصل نامه مطالعات رسانه. سال هشتم، شماره20، ص:6-8
نقوی، عزت(1391). بررسی موانع فرهنگی بانوان مشارکت بانوان در فعالیتهای ورزش گروهی شهر اصفهان پایانامه ارشد دانشگاه آزاد خوراسگان.
ساریخانی، ناهید؛ بخشی، فریده؛طاهری، مرضیه. (1392). جامعه شناسی ورزش زنان.
دوفرانس، ژاک. (1385). جامعه شناسی ورزش. مترجم:نیک گهر. تهران
غفاری، فرزادودیگران. (1382). مطاله وبررسی نگرش متخصصان تربیت بدنی به نقش رسانههای جمعی در گرایش مردم به ورزش قهرمانی وهمگانی، نشریه حرکت. شماره 16، ص:57-58
Abioye, A. , Hajifathalian, K. , Danaei, G. (2013). Do mass media campaigns improve physical activity? A systematic review and meta-analysis. Archives of Public Health: 1-10.
Billings, A. C. , Eastman, S. T. (2002). Selective representation of gender, ethnicity, and nationality in American television coverage of the 2000 Summer Olympics. International Reviewfior the Sociology of Sport, 37 (3-4): 351-70.
Coakley، jay. (1990). sport in Society، 4، Ed College Publishing. St louis
Greenwood, R. , Hinnigs, R. (1996). Underst
anding radical organizational change. Bringing together the old and new institutionalism, Academy of management review, 21(4):10- 22.
Jakson, j. , Michael, H. (1991). Physical education and sport, Sage publication, 367.
Trolan, E. J. (2013). The impact of the media on gender inequality within sport. Division of International Sport and Leisure, Hankuk University of Foreign Studies Seoul, Korea: 449-791.
Wells, C. , Ballinger, D. (1988). Woman's performances. The last deeade. In J. puhi, C. H. Brown, 8 R. O. voy (Eds. ) sport science perspectives for women. P: 222-233.
Women’s Sports Foundation UK. (2006). Research Report Women in the 2006 Olympic and Para Olympic Winter Games an Analysis of Participation, Leadership and Media Coverage.