موانع مشارکت زنان در فعالیت های فرهنگی
الموضوعات : مدیریت فرهنگیمحسن عامری 1 , مریم سهرابی رنانی 2 , مهدی حسینی راد 3 , فاطمه دائی 4
1 - عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نراق
2 - دانشجوی دکتری مدیریت و برنامه ریزی فرهنگی، دانشگاه آزاد اسلامی
واحد علوم و تحقیقات اصفهان
3 - دکتری مدیریت و برنامه ریزی فرهنگی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات اصفهان
4 - کارشناسی ارشد امور فرهنگی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان
مسئول مکاتبات
الکلمات المفتاحية: موانع فرهنگی, مشارکت, زنان, فعالیتهای فرهنگی, تلویزیون,
ملخص المقالة :
میزان نقش و مشارکت زنان در جامعه به ویژه در زمینه های فرهنگی، اجتماعی تا حد زیادی به برخورد و نگرش آن جامعه نسبت به زنان بستگی دارد. در صورتی که به زن به عنوان نیروی فعال و سازنده نگریسته شود، حضور و مشارکت حقیقی زنان در عرصه های مختلف فعالیت ها افزایش می یابد. مشارکت فعال زنان، در فعالیتهای فرهنگی جامعه مسئلهای است که از دیر باز با موانع و مشکلات فراوانی روبه رو بوده است. به طوری که این موانع در قالبهای مختلف فرهنگی، اجتماعی، مذهبی و... جلوه نموده است و هر کدام می توانند در میزان مشارکت زنان در فعالیت ها موثر باشند. از این رو هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر فرهنگ مردسالاری و رسانه های همگانی با تأکید بر برنامه های تلویزیون به عنوان برخی از موانع فرهنگی مشارکت زنان در فعالیت های فرهنگی فرهنگسراهای شهر خوراسگان از دیدگاه زنان این شهر بود. جامعه ی آماری کلیه زنان شهر خوراسگان شامل 27199 نفر بودند که با استفاده از فرمول تعیین حجم نمونه 378 نفر آنها به عنوان نمونه با روش نمونهگیری تصادفی چند مرحله ای متناسب با حجم نمونه انتخاب شدند. جهت جمعآوری داده ها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد و روایی صوری و محتوایی پرسشنامه توسط اساتید صاحب نظر در این زمینه تأیید شد. اعتبار ابزار اندازه گیری با استفاده از آلفای کرونباخ معادل 82/0 برآورد گردید که حاکی از اعتبار قابل قبول ابزار اندازه گیری است. تجزیه و تحلیل اطلاعات در دو سطح آمار توصیفی و آمار استنباطی صورت گرفت. یافته های پژوهش نشان داد که نقش مردسالاری، به عنوان مانع مشارکت زنان در فعالیت های فرهنگی، بالاتر از سطح متوسط بوده است. همین طور برنامه های تلویزیون بیش از حد متوسط به عنوان مانع مشارکت زنان در فعالیت های فرهنگسراهای شهر خوراسگان نقش داشت.