طراحی مدل سنجش سواد اطلاعاتی خبرنگاران
الموضوعات : مدیریت فرهنگیعباس دویران کشاورزی 1 , نصرت اله شادنوش 2 , مجتبی شاهنوشی فروشانی 3
1 - دانشجوی دکتری رشته مدیریت و برنامه ریزی فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان(خوراسگان)،اصفهان،ایران
2 - استادیار دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز، تهران، ایران
3 - استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان ( خوراسگان)
الکلمات المفتاحية: سواد اطلاعاتی, کلید واژه ها: سواد, مهارت های سواد اطلاعاتی, خبرنگاران,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش: هدف این تحقیق، طراحی مدل سنجش سواد اطلاعاتی خبرنگاران است. روش تحقیق: این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت، اکتشافی و از نظر شیوه گردآوری و تحلیل اطلاعات، توصیفی و از نوع پیمایشی است. جامعه آماری در حوزه کیفی شامل اساتید و متخصصان عرصه خبر بودند که به صورت هدفمند انتخاب شده و با استفاده از روش دلفی، عوامل و مولفههای سواد اطلاعاتی خبرنگاران شناسایی شدند. جامعه آماری بخش کمی، کلیه خبرنگاران سازمانهای خبری بودند که به روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شده است. یافتهها: پاسخ دهندگان در مجموع 7 عامل برای سواد اطلاعاتی و 30 مولفه برای سواد اطلاعاتی مطرح کردند و نتایج حاصل از بخش کمی نشان میدهد که استانداردهای فناوری اطلاعات، ابزارهای ارزیابی سواد اطلاعاتی، مهارتهای سواد اطلاعاتی، عوامل شخصی، عوامل منطقهای، عوامل منطقهای محیط اطلاعاتی بر سواد اطلاعاتی تاثیر دارد و سواد اطلاعاتی بر پیامدهای سواد اطلاعاتی نوآوری سازمانی، اثربخشی، اعتماد، عملکرد مدیریتی تاثیر دارد. نتیجهگیری: برای ارتقای کارآمدی خبرنگاران، سنجش سواد اطلاعاتی آنها، مهم و راهبردی است و این مدل میتواند، سطح سواد اطلاعاتی خبرنگاران در سازمان های خبری را سنجش نماید.
_||_