طراحی مدل به منظور تبدیل مصرفکنندگان فرهنگ به مشارکتکنندگان فرهنگ در صنایع دستی
الموضوعات : مدیریت فرهنگیابراهیم یزدی 1 , علی رشیدپور 2 , ایرج سلطانی 3
1 - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت فرهنگی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران،
2 - دانشیار، گروه مدیریت فرهنگی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران.
3 - استادیار گروه مدیریت فرهنگی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران.
الکلمات المفتاحية: فرهنگ, مصرفکنندگان فرهنگ, مشارکتکنندگان فرهنگ, صنایع دستی,
ملخص المقالة :
مقدمه و هدف پژوهش: عوامل زیادی بر رفتار مصرف کننده تأثیر میگذارند و موجب اولویت او برای خرید محصول میشود. در ضمن مصرف کننده میتواند به عنوان یک مشارکت کننده نیز عمل کند که باعث افزایش مشارکت او در ارائه خدمات و محصولات نیز گردد بنابراین مشارکت به عنوان یک عامل مهم برای توسعه و تکامل موفق محصولات نیز شناخته میشود. از این رو پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل به منظور تبدیل مصرف کنندگان فرهنگ به مشارکت کنندگان فرهنگ درصنایع دستی انجام گردیده است.
روش پژوهش: این پژوهش با روش نظریه داده بنیاد انجام گردیده است.ابزارگردآوری دادهها مصاحبه عمیق بوده و با استفاده از روش نمونهگیری گلوله برفی اعضای جامعه خبرگانی انتخاب شدهاند و با 17 نفر اشباع حاصل گردید. دادههای گردآوری شده با نرمافزار مکس کیودا (2018) تحلیل شد و در نهایت مولفهها استخراج، کدگذاری و سپس مدل نهایی ارائه گردید.
يافتهها: پس از تحلیل دادهها و انجام کدگذاریهای چندگانه؛ مدلی به منظور تبدیل مصرفکنندگان فرهنگ به مشارکتکنندگان فرهنگ شامل شرایط علی با 3 مولفه، شرایط زمینهای با 8 مولفه، شرایط مداخلهگر با 2 مولفه، پیامدها با 2 نوع پیامد و 4 راهبرد طراحی گردید.
نتيجهگيري: بررسی حاضر و بررسیهای مشابه نشان میدهد که حرکت از سمت مصرف کننده به سمت مشارکت کننده نه تنها شدنی است بلکه یک الزام است. حوزه صنایع دستی نیز که هم از جنبه اقتصادی و هم از جنبه معنوی برای جوامع بسیار حائز اهمیت است از این امر مستثنی نمیباشد و از طریق راهبردهایی همانند برندسازی، افزایش کیفیت محصولات، قیمتگذاری مناسب میتوان زمینه تحقق مشارکت کننده فرهنگی را فراهم آورد. این اقدامات توسعه صنایع دستی، غنای فرهنگی، بهرهمندی از آثار اقتصادی و ... را در پی دارد.