ارائه الگویی از فرهنگسازمانی مطلوب سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران
الموضوعات : مدیریت فرهنگیعباس قربانی فومشی 1 , عباس علی قیومی 2
1 - دکتری رشته مدیریت و برنامهریزی فرهنگی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
2 - دانشیار و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران (نویسنده مسئول) aiyoA_ghomi@iau-tnb.ac.ir.
الکلمات المفتاحية: سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران, ای اچ پی فازی, فرهنگ سازمانی, دیمتل فازی,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش: هدف پژوهش حاضر شناسایی ابعاد و عوامل تاثیرگذار در زمینه ارتقای فرهنگ سازمانی(سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران) است. روش پژوهش: روش بکار رفته در این پژوهش توصیفی-تحلیلی و از لحاظ ابزار تحلیل کمی بوده است. جامعه آماری: جامعه آماری و حجم نمونهای شامل دو بخش کارکنان سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران(تعداد جامعه 4000 نفر و حجم نمونه برابر با 350 نفر) و کارشناسان حوزه مدیریت(نمونه 15 مورد، جهت پاسخگویی به دو پرسشنامه کارشناسی محقق ساخته) به انجام رسیده است.روش انجام پژوهش:. سه مدل تحلیل عاملی، ای اچ پی فازی و دیمتل فازی جهت بررسی وجوح مختلف اهمیت شاخصهای فرهنگ سازمانی به کار رفته است.یافته و نتیجه پژوهش: تحلیل عاملی نشان دارد که 8 عامل ترکیبی در شکلدهی به فرهنگ سازمانی دخیل هستند(ترکیب 56 گویه). مورد هستند. در ادامه با استفاده از روش ای اچ پی فازی، 5 مورد به عنوان شاخصهای با بالاترین رتبه وارد ماتریس دیمتل فازی گردید. نتایج این شاخص نشان دهنده تاثیر عمده شاخص خطرپذیری، بر دیگر شاخصها(خلاقیت و نوآوری، خطرپذیری، تاثیر نتایج تصمیمات بر کارکنان، توجه به تیم و جاهطلبی و تهورطلبی) بود. بنابراین، ریسک-خطرپذیری در ارتقای سایر اجزای فرهنگ سازمانی نقش تعیین کنندهای دارد و بایستی مورد تشویق قرار گیرد.
_||_