نقش رسانه های جمعی بر فرهنگ سازمانی کارکنان بنیاد شهید و امورایثارگران تهران بزرگ
الموضوعات : مدیریت فرهنگیزهرا محمدی 1 , مصطفی قیاسوند 2
1 - استادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه پیام نور تهران (نویسنده مسئول).
2 - کارشناس ارشد مدیریت رسانه دانشگاه پیام نور تهران.
الکلمات المفتاحية: فرهنگ سازمانی, بنیاد شهید, رسانههای جمعی, شبکههای اجتماعی,
ملخص المقالة :
فرهنگ تجلی پیدا کرده و بر ایجاد ارتباطات انسانی در صحنههای مختلف ازجمله سازمانها موثرند. این پژوهش با هدف تبیین نقش رسانههای جمعی (داخلی، خارجی و شبکههای اجتماعی مجازی) بر فرهنگ سازمانی انجام شده است. روش پژوهش: پژوهش از نوع توصیفی و روش آن پیمایشی است. جامعۀ آماری کارکنان بنیاد شهید و امور ایثارگران تهران بزرگ است. تعداد 150 نفر بصورت نمونهگیری تصادفی انتخاب و دادهها از طریق پرسشنامه گردآوری شد. دادهها با استفاده از نرمافزار spss و ضریب همبستگی پیرسون مورد تحلیل قرار گرفتند. یافتهها: رسانههای داخلی بیشترین و رسانههای خارجی کمترین میزان استفاده را در بین کارکنان بنیاد شهید و امورایثارگران دارد. میانگین کلی فرهنگ سازمانی در میان پاسخگویان بالاتر از حد متوسط (39/3) است. در میان مولفههای فرهنگ سازمانی، بیشترین میانگین مربوط به ارزشها (95/3) و کمترین مقدار مربوط به اسطورهسازی (7/2) است. طبق آزمون فرضیهها رسانههای داخلی بر فرهنگ سازمانی کارکنان بنیاد شهید بیشترین تاثیر را داشته و بعد آن شبکههای اجتماعی، اما رسانههای خارجی کمترین تاثیر را برمولفههای فرهنگ سازمانی دارند. نتیجهگیری: با تشویق کارکنان به استفاده از رسانههای جمعی داخلی، فرهنگ سازمانی بالاتر میرود. با به تصویر کشیدن حفظ آثار و ارزشهای شهدا و ایثارگران و اسطورهسازی در رسانههای جمعی اعم از داخلی و خارجی و شبکههای مجازی، هم اهمیت آن در جامعه نمایان میشود و هم کارکنان بنیاد شهید و امور ایثارگران آن را درجهت ارتقاء فرهنگ سازمانی خود به کار میگیرند.
_||_