تاثیر فناوری اطلاعات بر امنیت شغلی با نقش میانجی مهندسی اجتماعی در مجتمع ورزشی آموزشی محمودآباد
الموضوعات : مدیریت فرهنگی
1 - کارشناسی ارشد مدیریت فناوری اطلاعات، موسسه غیرانتفاعی نیما، مازندران، ایران
2 - گروه کامپیوتر، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد نور، مرکز محمودآباد، محمودآباد، ایران. (نویسنده مسئول)
الکلمات المفتاحية: فرهنگ, سیاستگذاری فرهنگی, آموزش عالی,
ملخص المقالة :
مقدمه و هدف: هدف از پژوهش حاضر، بررسی تاثیر فناوری اطلاعات بر امنیت شغلی با نقش میانجی مهندسی اجتماعی در مجتمع ورزشی آموزشی نفت محمودآباد بوده است. پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر گردآوری دادهها توصیفی از نوع همبستگی است.جامعه آماری تحقیق کلیه کارکنان مجتمع ورزشی آموزشی محمودآباد بودند که تعداد آنها 340 نفر بوده است. که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای 180 نفر از قسمتهای مختلف مجتمع انتخاب شدند. روش پژوهش: ابزار اندازهگیری براساس پرسشنامههای استاندارد مربوط به هریک از متغیرهای پژوهش بوده است که با مقیاس پنج درجهای لیکرت ساخته شد. برای تعیین روایی پرسشنامهها از روایی محتوایی و به منظور تعیین پایایی پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. یافتهها: برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از روش مدلسازی معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار لیزرل استفاده شد. پیشنهادهای حاصل از فرضیات عبارتند از سیاستهای امنیتی بایستی به کارمندان ابلاغ شوند تا بر اهمیت آنها تاکید شوند اعتماد اساس مهندسی اجتماعی است و بر همین اساس است که مهندسین اجتماعی میتوانند به اهداف خود نائل شوند. فناوری میتواند کارها را برای یک مهندس اجتماعی آسانتر نماید. یکی از شیوههای هکرها برای فریب از طریق فناوری، ارسال ایمیل و درخواست اطلاعات مهم از قربانی است. و مهمترین پیشنهاد اقدامهای متقابل برای مهندسی اجتماعی آموزش کارمندان است. دورههای سالیانه بایستی به منظور یادآوری و به روزرسانی اطلاعات برای کارمندان برگزار شوند. پیشنهاد دیگر به منظور افزایش درگیری کارمندان با سیاست سازمان میتواند از طریق خبرنامههای ماهانه با مقالات اطلاع رسانی امنیتی باشد فرهنگسازی و آگاهیرسانی به افراد باید به گونهای باشد تا طبقهبندی اطلاعات را به آنها بیاموزد. نتیجهگیری: یافتههای تحقیق نشان داد فناوری اطلاعات بر امنیت شغلی و مهندسی اجتماعی تاثیر مثبت و معنیداری دارد. بین مهندسی اجتماعی و امنیت شغلی نیز رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد. به طور کلی نتایج آزمون معادلات ساختاری نشان داد مهندسی اجتماعی در تاثیر فناوری اطلاعات بر امنیت شغلی تاثیر نقش میانجی دارد.
مرادی، م، رحیمی، ح، جمشیدیان، ع ر، بابازاده، ط (1393). تحلیل رابطه بین عدالت سازمانی و رضایت شغلی کارکنان سازمان بهزیستی شهر اصفهان. جامعه شناسی کاربردی.
اصنافی. امیررضا، حمیدی، علی. نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در توسعه آموزش ودانش با تأکید بر نقش کتابخانههای مجازی، مجله الکترونیکی مرکز اطلاعات و آمار ایران.
احمدی کمرپشتی، امنیت در زیرساختهای اطلاعاتی در مدیریت سیستمهای الکترونیکی، مدیریت امنیت اطلاعات، شماره 87-74.
فیض، د، زارعی، ع و کریمی، ب. بررسی تاثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات بر کارافرینی سازمانی در شرکتهای کوچک و متوسط (پیمایشی پیرامون شرکتهای کوچک و متوسط شهرک صنعتی سمنان)، مدیریت فناوری اطلاعات، دوره ،7، شماره 4.
Beaudreau, B. CK (2010). The dynamo and the computer: an engineering perspective on the modern productivity paradox. International Journal of Productivity and Performance Management.
Bozeman, D. P & Perrewe, P. L (2001). The effect of item content overlap on Organizational
Commitment Questionnaire–turnover cognitions relationships, Journal of Applied Psychology.
Cheng, G. H. L & Chan, D. K. S (2008). Who suffers more from job insecurity? A metaanalytic review, Applied Psychology: An International Review.
Danesh irani, marco balduzzi, davide balzarotti, engine kirda, calton pu; reverse social engineering attacks in online social network, college of computing, Georgia institute of technology, Atlanta.
David tayouri; the human factor in the social media security _ combining education and technology to reduce social engineering risks and damages, Israel Aerospace industries (IAI), Israel, 5.
Davy, J. A, Kinicki, A. J & Scheck, C. L (1997). A test of job security’s direct and mediated effects on withdrawal cognitions. Journal of Organizational Behavior.
Emcc, SF. The feuture of IT-Now it’s getting personal. European Foundation.
Francois mouton, louise leenen, mercia M. Malan, and H.S. Venter, towarda an ontological model defining the social engineering domain, defence peace safety & security, council for industrial and scientific research, Pretoria, south Africa.
Garrison DR, Anderson T (2003). E-learning in the 21st century: a framework for research and practice. London: Rutledge Falmer Publisher.
Kenny, C. Information, communications and poverty, in formation in frastructure Economist. World Bank, payez.
Matthew Edwards, Robert Larson, Benjamin green, awais Rashid, Alistair baron; panning for gold: automatically analyzing online social engineering attack surfaces, security Lancaster, school of computing and communications, Lancaster university, Lancaster LA1 4WA, UK.
Miao, C, Humphrey, R. H & Qian, S (2016). Leader emotional intelligence and subordinate job satisfaction: A meta-analysis of main, mediator, and moderator effects. Personality and Individual Differences.
Pirannejad, A (2011). The effect of ICT on political development: a qualitative study of Iran. Information
Development.
Sherly Abraham, indushobha chengalur-smith; an overview of social engineering malware: trends, tactice, and implications, college of computing & information, state university of new York, Albany, NY12222, USA.
_||_