رابطه ابعاد فرهنگ سازمانی و خلاقیت کارکنان (مورد مطالعه: اداره اموزش و پرورش شهرستان بجنورد)
الموضوعات : مدیریت فرهنگیمریم قلی پور 1 , فریمان ابراهیمزاده 2
1 - دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی، واحدبجنورد، بجنورد، ایران (نویسنده مسئول). rezaimaryam115@gmail.com
2 - استادیار دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، بجنورد، ایران.
الکلمات المفتاحية: فرهنگ سازمانی, " آموزش و پرورش, "خلاقیت کارکنان,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین ابعاد فرهنگ سازمانی و خلاقیت کارکنان اداره اموزش و پرورش بجنورد میباشد.جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه کارکنان آموزش و پرورش شهرستان بجنورد بالغ بر 155 نفر میباشند که از این میان 110نفر با توجه به جدول کرجسی و مورگان(1970) براساس روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند.تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و به لحاظ شیوه اجرا توصیفی-پیمایشی از نوع همبستگی میباشد. ابزار پژوهش از دو پرسشنامه، فرهنگ سازمانی دنیسون(1983) و پرسشنامه استاندارد خلاقیت رندسیپ (1979)استفاده شده است. روایی محتوای پرسشنامه ها بوسیله اساتید دانشگاه تایید و پایایی انها با استفاده از روش آلفای کرونباخ به ترتیب 81/0 و 90/0 میباشند.جهت تجزیه و تحلیل دادهها از ضریب همبستگی پیرسون , آزمونt , f فیشر و رگرسیون گام به گام استفاده گردید. نتایج نشان میدهد بین فرهنگ سازمانی و خلاقیت کارکنان رابطه معنادار و مستقیم مشاهده گردید(01/0≥ P) و از بین مولفه های فرهنگ سازمانی تنها رابطه مولفه های فرهنگ مشارکتی و فرهنگ بروکراتیک با خلاقیت کارکنان معنادار بوده (01/0≥ P) و رابطه مولفه های فرهنگ انعطاف پذیری و فرهنگ ماموریتی با خلاقیت کارکنان غیرمعنادار بوده است(01/0≤ P).
_||_