رابطه فرهنگ سازمانی با هوش سازمانی و هویت سازمانی (مورد مطالعه: کارکنان اداره کل امور مالیاتی استان آذربایجان شرقی)
الموضوعات : مدیریت فرهنگیمحمد خانباشی 1 , رامین صدیقی 2 , شهرام کریم زاده 3
1 - استادیار، دکتری مدیریت دولتی، مدرس دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
2 - دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت دولتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران (نویسنده مسئول): Rsadeighi@yahoo.co
3 - دانش آموخته کارشناسی ارشد حسابرسی، مؤسسه آموزش عالی رجاء، قزوین، ایران
الکلمات المفتاحية: فرهنگ سازمانی, هویت سازمانی, هوش سازمانی,
ملخص المقالة :
مقدمه و هدف پژوهش: هدف این پژوهش بررسی رابطه فرهنگ سازمانی با هوش سازمانی و هویت سازمانی کارکنان اداره کل امور مالیاتی استان آذربایجان شرقی میباشد. روش پژوهش: روش پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ گردآوری دادهها، توصیفی - همبستگی است. جهت جمعآوری اطلاعات از دو روش کتابخانهای و پرسشنامههای استاندارد فرهنگ سازمانی دنیسون(2000) و هوش سازمانی آلبرخت(2003) و هویت سازمانی چنی(1983) استفاده شده است. جامعه آماری شامل کارکنان اداره کل امور مالیاتی استان آذربایجان شرقی(850 نفر) میباشد که با استفاده از جدول مورگان، 265 نفر از کارکنان به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای توصیف دادهها از جداول توزیع فراوانی و برای پاسخ به فرضیههای پژوهش از ضریب همبستگی پیرسون و همبستگی جزیی استفاده شده است. یافتهها: یافتههای این پژوهش نشان میدهد بین فرهنگ سازمانی با هوش سازمانی و هویت سازمانی رابطه معنادار وجود دارد، که شدت این رابطه در همبستگی بین مؤلفه درگیری در کارها و هویت سازمانی بیشترین و در همبستگی بین مؤلفه مأموریت و هویت سازمانی کمترین است. همچنین شدت این رابطه در همبستگی بین مؤلفه درگیری در کارها و هوش سازمانی بیشترین و در همبستگی بین مؤلفه سازگاری و هوش سازمانی کمترین است. نتیجهگیری: با توجه به نتایج پژوهش حاضر که همه ابعاد فرهنگ سازمانی با هوش سازمانی و هویت سازمانی همبستگی مثبت و معناداری دارند، لذا مدیران سازمان باید با توجه بیشتر به مؤلفههای فرهنگ سازمانی باعث ارتقاء و بهبود سطح هوش سازمانی و هویت سازمانی کارکنان گردند.
_||_