بررسی تاثیر فرهنگ سازمانی و اخلاق کار اسلامی بر عملکرد شغلی با تکیه بر نقش میانجی رفتار شهروندی سازمانی و رضایت شغلی (مطالعه موردی: اداره کل ثبت و اسناد و املاک شهر مشهد)
الموضوعات : مدیریت فرهنگیزهرا امین افشار 1 , محسن هوشنگی 2 , سید مجید الهی 3
1 - دانشجوی دکترای آینده پژوهی، دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره) قزوین، ایران، (نویسنده مسئول) zahraaminafshar@yahoo.com
2 - دانشجوی دکترای مدیریت تولید و عملیات، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
3 - استادیار، گروه مدیریت، دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره)، قزوین، ایران
الکلمات المفتاحية: رفتارشهروندی سازمانی, فرهنگ سازمانی, رضایت شغلی, عملکرد شغلی, اخلاق کاراسلامی,
ملخص المقالة :
مقدمه و هدف پژوهش: ترکیب فرهنگ سازمانی با اخلاق کاراسلامی، مدیران را با این مساله مواجه مینماید که آیا این دو عنصر میتوانند عملکرد شغلی بهتری برای کارکنان به ارمغان آورند و یا نیاز به متغیرهای دیگر میباشد. هدف این تحقیق بررسی تاثیر اخلاق اسلامی کار و فرهنگ سازمانی بر عملکردشغلی کارکنان اداره ثبت و اسناد شهر مشهد میباشد. بر این اساس از متغیرهای رفتارشهروندی سازمانی و رضایت شغلی به عنوان میانجی استفاده شده است. روش پژوهش: این تحقیق به روش آزمون فرض و بر اساس پرسشنامه انجام شده و شامل 9 فرضیه اصلی میباشد که دادهها از نمونه 113 تایی از کارکنان، بر اساس مدل معادلات ساختاری و با تکنیک حداقل مربعات جزئی و با نرمافزار Smart PLS جمعآوری و مورد آزمون و تجزیه و تحلیل قرار گرفتهاند. این تحقیق از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ گردآوری اطلاعات توصیفی - همبستگی است. یافتهها: یافتهها و خروجیهای نرمافزار نشان داد که از 9 فرضیه اصلی 8 فرضیه تایید و فقط یک فرضیه رد شده است. بدین معنا که اخلاق اسلامی تاثیر مثبتی بر رفتار شهروندی سازمانی کارکنان نداشته است (103/0 =β و 100/1 (t=، در بین متغیرهای موجود و تاثیرپذیر از اخلاق کار اسلامی، متغیر عملکرد شغلی کارکنان بیشترین تاثیر را از آن دریافت کرده است. نقش میانجی رفتارشهروندسازمانی نیز در رابطه بین اخلاق کار اسلامی و عملکردشغلی کارکنان تایید نشد. تاثیر سایر متغیرهای میانجی تحقیق نیز مورد تایید قرار گرفت. نتیجهگیری: بر این اساس میتوان به این نتیجه رسید که رعایت معیارهای اخلاق اسلامی در فرهنگ سازمانی که از این ارزشها و معیارها حمایت میکند میتواند به نفع سازمانهای ایرانی باشد.
_||_