«تبیین فرایندهاى اصلى مدیریت استراتژیک متعادل در رسانه ملى»
الموضوعات : Journal of Cultural Management
اسماعیل مرزبان
1
,
محسن قدمی
2
,
سیدرضا صالحی امیری
3
,
عباس طلوعی
4
1 - دانشجوی دکتری مدیریت و برنامهریزی فرهنگی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات، تهران، ایران.
2 - دانشیار گروه مدیریت فرهنگی و رسانه، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات، تهران، ایران (نویسنده مسئول).
3 - دانشیار گروه مدیریت فرهنگی و رسانه، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات، تهران، ایران.
4 - استاد گروه مدیریت صنعتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: "تعامل با مخاطب", "مدیریت استراتژیک متعادل, " نوآوری", "مدیریت دانایی مخاطب محور", "رسانه ملی",
ملخص المقالة :
مقدمه و هدف پژوهش: هدف پژوهش حاضر تبیین فرایندهاى اصلى مدیریت استراتژیک متعادل در رسانه ملى است. روش پژوهش ازنظر هدف کاربردی و ازنظر نوع داده کیفی بود. روش پژوهش: جامعه آماری پژوهش شامل خبرگان علمی وتجربی در حوزه رسانه کشور بودند که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و اصل اشباع 30 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شد. در این پژوهش به منظور گردآوری دادهها از روش کتابخانهای و مصاحبه نیمه ساختاریافته استفاده شد. مصاحبه با خبرگان بیانگر روا بودن مصاحبه بود و به منظور محاسبه پایایی از روش پایایی بین دو کدگذار استفاده شد که نتایج بیانگر پایایی و روا بودن مصاحبه بود. برای تحلیل دادههای پژوهش از طریق تحلیل محتوا و کدگذاری استفاده شد. یافتهها: نتایج حاصل از تحلیل عاملی نشان داد که از میان 76 شاخص موجود، چهار مؤلفه اصلی قابلشناسایی است که عبارتاند از؛ بازسازی نظام زنجیره ارزش، مدیریت دانایی مخاطب محور، نوآوری و تعامل با مخاطب. نتیجهگیری: از اینرو سازمان صدا و سیما نیز که وجود آن به مخاطب بستگی دارد، میبایست همانند سایر سازمانها و رسانهها که با بهرهگیری از این فرایند و ابزارها توانستهاند در محیط پیچیده امروزی، پاسخگوی نیاز مخاطبان باشند و در مواجهه با تغییرات گسترده و سریع توانایی پاسخگویی به تغییرات را داشته و منعطف باشند، الگوبرداری نماید و با بهره گرفتن از این فرایندها در مسیر بازآفرینی قرار گیرد.
