جایگاه و نقش خانوادهی دانشجویان واحد علوم و تحقیقات تهران در تولید سرمایه ی فرهنگی ایشان از بُعد تجسّد یافته
الموضوعات : مدیریت فرهنگیاحسان ثاقب یحیی پور 1 , رزیتا سپهرنیا 2 , فاطمه عزیزآبادی فراهانی 3
1 - دانشآموخته کارشناسی ارشد مدیریت امورفرهنگی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - استادیار، گروه مدیریت و برنامهریزی فرهنگی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران (نویسنده مسئول)
Rozitasepehrnia@yahoo.com
3 - استادیار،گروه مدیریت امور فرهنگی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: سرمایه&rlm, ی &rlm, فرهنگی, ُبعد تجسّد یافته, خانواده, دانشجویان,
ملخص المقالة :
مقدمه و هدف پژوهش: هدف از پژوهش حاضر جایگاه و نقش خانواده ی دانشجویان واحد علوم و تحقیقات تهران در تولید سرمایه ی فرهنگی ایشان از بُعد تجسّد یافته میباشد. پژوهش حاضر از حیث هدف کاربردی می باشد و از نظر شیوه گردآوری اطلاعات از نوع توصیفی پیمایشی است. برای جمعآوری اطلاعات مربوط از روش کتابخانه ای - میدانی و به صورت پرسشنامه استفاده شده است. روش پژوهش: با توجه به هدف و موضوع پژوهش جامعۀ آماری، این پژوهش شامل کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات تهران می باشد. در این پژوهش به دلیل عدم دسترسی به جامعه مورد مطالعه برای تعیین حجم نمونه از روش کوکران استفاده و 380 نفر انتخاب و پرسشنامه به صورت تصادفی ساده بین آنها توزیع گردید. برای تعیین روایی پرسشنامهها از روش روایی محتوایی استفاده گردیده و همچنین برای تعیین پایایی پرسشنامهها از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد و ضرایب نشان داد که ابزار جمعآوری اطلاعات از پایایی بالایی لازم برخوردار میباشد. یافتهها: برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی و آمار استنباطی استفاده شد، در آمار توصیفی پژوهش به بررسی متغیرهای پژوهش از قبیل میانگین، انحراف معیار و واریانس و متغیرهای جمعیت شناختی از قبیل جنسیت، سن، وضعیت تحصیلات، وضعیت تاهل، رشته تحصیلی پرداخته شد. پس از آن در آمار استنباطی، به منظور بررسی روایی پرسشنامه از تحلیل عاملی تأییدی و به منظور بررسی فرضیات پژوهش از مدلسازی معادلات ساختاری روش الگویابی معادلات ساختاری (SEM)[i] با کمک نرمافزار SmartPLS 3 استفاده گردید. نتیجهگیری: در نهایت تمامی فرضیههای پژوهش تأیید شد، همچنین از برآیندهای اطلاعات جداول تحلیل دادهها استنباط شد که متغیرهای پژوهش در جامعة آماری مورد مطالعه مثبت و زیاد است. نتایج نشان داد که آموزش مهارت دانشجویان کمترین تأثیر و متغیر آشنایی با قوانین بیشترین تأثیر را بر سرمایه فرهنگی تجسد یافته داشته است.
_||_