بررسی رابطه بین سرمایه اجتماعی سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی در سازمانهای فرهنگی استان گیلان
الموضوعات : مدیریت فرهنگیمجید حسینی نثار 1 , صغری شب افروزان 2 , سید محمد شفیعی 3
1 - کارشناس ارشد پژوهشگری علوم اجتماعی، دانشگاه تهران
hoseini.fm@gmail.com (مسئول مکاتبات)
2 - کارشناس ارشد علوم ارتباطات اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند shadi_afroz2012@yahoo.com
3 - کارشناس ارشد مدیریت آموزشی موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی Smshafiei@yahoo.com
الکلمات المفتاحية: گیلان, سرمایه اجتماعی سازمانی, رفتار شهروندی سازمانی, سازمان های فرهنگی,
ملخص المقالة :
مقدمه و هدف پژوهش: هدف از این پژوهش بررسی رابطه بین سرمایه اجتماعی سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی در سازمانهای فرهنگی استان گیلان است. متغیر مستقل این تحقیق سرمایه اجتماعی است که بر اساس دیدگاه ناهاپیت و قوشال شامل ابعاد شناختی، ساختاری و ارتباطی میباشد. متغیر وابسته تحقیق، رفتار شهروندی سازمانی است که بر اساس مدل ارگان عبارتند از: وجدان کاری، نوع دوستی، آداب اجتماعی، جوانمردی و احترام و تکریم. روش پژوهش: روش تحقیق، پیمایش است و از پرسشنامه جهت جمع آوری دادهها استفاده شده است.حجم نمونه تحقیق حاضر 250 نفر از کارکنان سازمانهای فرهنگی میباشد که به طور تصادفی انتخاب شدهاند. یافته ها: نتایج بیانگر آن است که بین سرمایه اجتماعی سازمانی و ابعاد آن در سازمانهای فرهنگی استان گیلان و رفتار شهروندی سازمانی، رابطه معنادار وجود دارد. همچنین تحلیل چندمتغیری نشان میدهد از بین ابعاد سرمایه اجتماعی سازمانی، بعد ارتباطی با رفتار شهروندی سازمانی، رابطه معناداری دارد. نتیجه گیری: سرمایه اجتماعی میتواند از طریق افزایش تمایل کارکنان برای فراتر رفتن از الزامات شغل رسمی شان، منافع فردی را در جهت منافع سازمان قرار دهد و علاقه وافر به فعالیتها و فلسفه کلی سازمان، ایجاد کند. بنابراین، سرمایه اجتماعی سازمانی میتواند به ایجاد و تقویت رفتار شهروندی سازمانی، در سازمانها کمک نماید.
_||_