تدوین برنامه مدیریت استراتژیک گردشگری جزیره هرمز
الموضوعات :آیدا فروزش خوبده 1 , جلیل ایمانی هرسینی 2 , نعمت الله خراسانی 3
1 - دانشآموخته مقطع کارشناسیارشد مدیریت محیطزیست، دانشکده منابع طبیعی و محیط زیست، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
2 - استادیار گروه علوم محیط زیست و جنگل، دانشکده منابع طبیعی و محیط زیست، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
3 - استاد گروه محیط زیست، دانشکده منابع طبیعی، پردیس کشاورزی و منابع طبیعی، دانشگاه تهران، کرج، ایران.
الکلمات المفتاحية: QSPM, جزیره هرمز, SWOT, مدیریت راهبردی, گردشگری,
ملخص المقالة :
در این پژوهش سعی شد با تحلیل عوامل قوت، ضعف، فرصت و تهدید گردشگری از طریق پرسشنامه و ماتریس SWOT، در جزیره هرمز به عنوان یکی از مقاصد مهم گردشگری ایران، رابطه بین گردشگری و تخریب جزیره هرمز بررسی شد و درنهایت راهبردهای مدیریتی ارایه گردید. نتایج نشان داد شرایط پیش روی جزیره نیاز به اقدامات جدی مدیریتی داشته تا هرچه سریعتر از تخریب محیط زیست و جاذبههای جزیره هرمز جلوگیری شود. بر اساس تجزیهوتحلیل ماتریس عوامل داخلی و خارجی، ارزیابی محیط داخلی و خارجی به ترتیب برابر با 2.37 و 2.07 بهدست آمد که منجر به انتخاب استراتژیهای تدافعی (WT) به عنوان بهترین استراتژیها گردید. در میان راهبردهای تدافعی، راهبرد تعیین قواعد برای خرید و فروش، جلوگیری از راهاندازی مشاغل مرتبط با گردشگری توسط افراد غیربومی در جهت حمایت از جامعه محلی و جلوگیری از خارج شدن سرمایه از جزیره هرمز اولویت های اول مدیریتی و ایجاد سامانه الکترونیکی برای ثبت ورود و خروج طبیعت گردان به سواحل بکر با هدف کم کردن آسیبهای وارده به اکوسیستمها و تشویق گردشگران به استفاده از اقامتگاههای بوم گردی برای حمایت از جامعه محلی راهبردهای دوم مدیریت منطقه برای گردشگری هستند.
_||_