بررسی رابطه تولید چابک و عملکرد تجاری و نقش میانجیگری عملکرد هزینه
الموضوعات : حسابداری مدیریت
سید احمد خلیفه سلطانی
1
(دانشیار گروه حسابداری، دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی، دانشگاه الزهرا، ایران(نویسنده مسئول))
فاطمه حامدی
2
(دانشجوی دکتری حسابداری، دانشکده علوم اجتماعی و اقتصاد ، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران.)
الکلمات المفتاحية: تولید چابک, عملکرد تجاری, عملکرد هزینه, صنایع تندمصرف,
ملخص المقالة :
هدف از این مقاله بررسی رابطه تولید چابک با عملکرد تجاری و عملکرد هزینه در صنایع تندمصرف است. همچنین این مطالعه اثر میانجی عملکرد هزینه بر ارتباط میان تولید چابک و عملکرد تجاری را نیز بررسی میکند. این مطالعه دادههای نظرسنجی جمعآوریشده از 53 شرکت تولیدی از صنایع تندمصرف مانند صنعت غذایی بهجز قند و شکر و صنعت دارویی را تجزیهوتحلیل میکند. تجزیهوتحلیل فرضیههای پژوهش با استفاده از مدل معادلات ساختاری مورد آزمایش قرار گرفته است. نتایج نشان داده است که تولید چابک رابطه مستقیم و معناداری با عملکرد تجاری و عملکرد هزینه دارد. علاوه بر این، نتایج نشان داد که عملکرد هزینه ارتباط مستقیم و معنیداری با عملکرد تجاری دارد. همچنین، اثر مستقیم میانجیگری عملکرد هزینه بر رابطه تولید چابک و عملکرد تجاری مشاهدهشده است. در محیطهای آشفته مثل بازار نهایی صنایع تندمصرف، مدیران شرکتهای تولیدی باید بر نقش تولید چابک بهعنوان یک مفهوم جامع در پاسخگویی به نیازهای بازار تأکید کنند. تولید چابک یکی از استراتژیهای برنده شدن در محیط پویا و رقابتی امروز است. پیامدهای تولید چابک باید بهطور کامل توسط مدیران درک شود تا یک مکانیسم مفهومی سازی جامع ایجاد شود تا روشهایی که باید دنبال شود مشخص شود و هرگونه عدم تعادل در حین اجرا نیز تعیین شود.
*حسنلو، وحید و علیخانی، مهسا .۱۳۹۴، تولیدناب، تولید چابک؛پارادایمهای نوین تولید، دومین کنفرانس بین المللی پژوهش در مدیریت و مهندسی صنایع.
modelling to test for construct validity”, Journal of Business Logistics, Vol. 20 No. 1, pp. 33-57.
conventional criteria versus new alternatives”, Structural Equation Modeling, Vol. 6 No. 1, pp. 1-55.
The Guilford Press, New York, NY.
procedures and recommendations”, Psychological Methods, Vol. 7 No. 4, pp. 422-445.
_||_