بررسی امکان سنجی استقرار مهندسی مجدد صنعت بانکداری ایران با رویکرد استراتژیک در راستای بهبود فضای کسب و کار
الموضوعات : حسابداری مدیریتعادل مهابادی 1 , محمدرضا مستوفی 2 , محسن رسولیان 3
1 - ندارد
2 - ندارد
3 - ندارد
الکلمات المفتاحية: مهندسی مجدد, چشم انداز, خط مشی, فرآیند, توسعه,
ملخص المقالة :
چکیدههدف این مقاله تعیین حیطه های تحولات بنیادی مورد نیاز نظام بانکی برای دستیابی به اهداف توسعه میباشد. با توجه به مطالعات انجام شده، چهار حیطه، رسالت و اهداف، استراتژی ها و خط مشی ها، ساختار ووظایف و عوامل محیطی و گروه های ذینفع بعنوان بنیادی ترین زمینه های این تحولات انتخاب گردیده است.فرضیه های لازم با توجه به چهار حیطه مذکور ساخته شد و اطلاعات لازم از طریق توزیع پرسشنامه در میان 60از فنون مختلف آمار ،SPSS نفر از صاحبنظران صنعت بانکی جمع آوری و برای تجزیه و تحلیل با نرم افزارتوصیفی و استنباطی استفاده شده است.نتایج نشان می دهد، در وضعیت مطلوب بین دو حیطه استراتژی ها و خط مشی ها و عوامل محیطی و گروههای ذینفع اختلاف معنادار وجود ندارد. همچنین بدلیل اینکه مقدار سطح معنی داری تقریبی آزمون ویل کاکسونبرابر با 525 / و بزرگتر از 05 / می باشد این دو حیطه در وضعیت مطلوب دارای رابطه خطی نیز می باشند. از نظرپاسخ دهندگان در وضعیت موجود حاکمیت سیاست های دولت بر نظام بانکی در وضعیت موجود بسیار زیاد وحیطه ساختار و وظایف بعنوان مهمترین اولویت در بین حیطه های دیگر می باشد. در وضعیت مطلوب میزانبکارگیری مدیران مالی متخصص در بانک ها، میزان بکارگیری فناوری های نوین مانند فناوری اطلاعات وارتباطات و همچنین میزان مشارکت نخبگان اقتصادی دانشگاهی در سیاست گذاری های مختلف پولی و مالی نظامبانکی باید بسیار زیاد باشد.
فهرست منابع
بستانچی، م، ( 2007 )، روش مناسب مهندسی
. مجدد در ایران.ماهنامه تدبیر، 183
بحرینی، ص، ( 2006 )، بررسی تحلیلی اجرای
مهندسی مجدد فرآیندها در آموزش عالی
. کشور.فصلنامه اندیشه صادق، 23
پژویان ج، ( 1385 )، پول و ارز و بانکداری، تهران،
دانشگاه پیام نور.
سروش نیا، م، ( 1387 )، مشکلات ساختاری نظام
بانکی ایران در ارائه خدمات نوین بانکی و
راهکارهای ارائه خدمان نوین بانکی با حفظ
ویژگی های رقابتی. مجموعه مقالات همایش
نوآوری در خدمات بانکی.
سوری، ح، ( 1386 )، مهندسی مجدد در سازمان
های ایرانی. تهران:انتشارات رسا.
Ahadi, H.(2004).An examination of the role
of organizational enablers in business
process reengineerign and the impact of
information technology.information
resources management journal, 17(4), 1-19.
Guimaraes ,T., Guimaraes, V, C. K.,
andCaccia-Bava, M. C.( 2005).Empirically
testing determinants of hospital BPR
success.International journal of health care
quality assurance, 18(7), 552-563.
Hammer, M., AndChampy, J.(
1993).Reengineering the corporation: A
manifesto for business revolution. New
York, USA: Harper Business.
Hao, T.,& Yifei, T. ( 2011). Study on
Queuing System Optimization of Bank
Based on BPR.In Proceedings of the 3rd
International Conference on Environmental
Science and Information Application
Technology ESIAT 2011. Vol. 10, Part A,
pp.640–646
HexiaoH., Shiming,Z.,and HaijianChen.(
2012). Reengineering from Tradition to
Cloud: A Case Study. In Proceedings of the
2012 International Workshop on
Information and Electronics Engineering
(IWIEE), Vol. 29, pp 2638–2643.
Ozcelik,Y.( 2010).Do Business Process
Reengineering Projects Payoff? Evidence
from the United States. International Journal
of Project Management, 28, 7–13.
Tennnant. C., and Wu, Y.(2005).The
application of business process
reengineering in the UK. The TQM
magazine, 17(6),537-545.
Wang, P. (2008).Whatever Happened to
Business Process Reengineering?.Business
Process Transform, Adv Manage Inform
System, No. 9, 23–40.