بررسی شکاف بین دیدگاه های دانشگاهیان و شاغلین اجرائی حسابداری مدیریت در اولویت بندی مفاهیم و تکنیک های آن
الموضوعات : حسابداری مدیریتعلی اکبر نونهال نهر 1 , منوچهر رحمتی قورولو 2
1 - مسئول مکاتبات
2 - ندارد
الکلمات المفتاحية: حسابداری مدیریت, آموزش نظری, محیط های اجرایی, شکاف,
ملخص المقالة :
در جوامع پیشرفته، ایجاد و گسترش رشته های تحصیلی، حاصل تعامل عرصه های تجربی و محیط هایآموزشی بوده و این امر موجب موفقیت فعالان تجربی گردیده است. یکی از این زمینه ها حسابداری مدیریتی میباشد که به عنوان بازوی اصلی مدیریت سازمان ها یاد می شود. در ارتباط با وجود تعامل مابین دانش حسابداریمدیریت و عرصه های تجربی آن در ایران شواهد چندانی در اختیار نبوده ولی نوعی نگرانی در بین فعالین ذیربطاحساس می شود. پژوهش حاضر به صورتی تجربی به بررسی تعامل بین دانش حسابداری مدیریت و عرصه هایتجربی آن در ایران می پردازد. جامعه آماری این پژوهش، شرکت های (تولیدی) پذیرفته شده در بورس اوراقبهادار تهران می باشند که اطلاعات از طریق ارسال پرسش نامه به دانشگاهیان وشاغلین حرفه جمع آوری شده و بااستفاده از آزمون های آماری کروسکال والیس ، تحلیل واریانس و دانکن تجزیه و تحلیل شده است. نتایج حاکیاز آن بوده که درمورد اهمیت 60 درصد از مفاهیم حسابداری مدیریت بررسی شده بین گروه های آزمودنی تفاوتمعنی داری وجود دارد و به نوعی فرضیه تحقیق که بیانگر وجود فاصله بین تئوری و عمل در حسابداری مدیریتدر سطح شرکت های پذیرفته شده بورس تهران می باشد مورد تایید واقع می شود.