نقش تعدیل کنندگی تیپ شخصیتی افراد در تأثیر درک مسئولیت اجتماعی بر رضایت و تعهد شغلی حسابداران
الموضوعات : حسابداری مدیریتملیحه علیفرّی 1 , حمید رضا وکیلی فرد 2 , بهمن بنی مهد 3 , رمضانعلی رویایی 4
1 - دانشجوی دکتری رشته حسابداری دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران، ایران
2 - دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران، گروه حسابداری، تهران، ایران
3 - دانشیار گروه حسابداری دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج
4 - استادیار گروه حسابداری دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: درک مسئولیت اجتماعی, تیپ شخصیتی, نگرش شغلی, حسابداران,
ملخص المقالة :
هدف از پژوهش حاضر، بررسی نقش تعدیل کنندگی تیپ شخصیتی در روابط بین درک مسئولیت اجتماعی و رضایت شغلی و تعهد سازمانی بوده است. از نظر هدف، روش تحقیق کاربردی و برحسب روش تحقیق؛ توصیفی- همبستگی بوده که با استفاده از ابزار پرسشنامه در بین 196 حسابدار با تجربه در تمام ادارات، واحدها و بخشهای مختلف مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری داده ها جمع آوری شده است. برای بررسی متغیرها با توجه به حد وسط مقیاس اندازه گیری از آزمون t یک نمونه و برای بررسی تفاوت بین سه گروه یا بیشتر برای متغیر ها از آنالیز واریانس یک طرفه (ANOVA) و همچنین برای مقایسه زوجی بین میانگین گروه ها آزمون زوجی شفه و از رگرسیون سلسله مراتبی چند گانه برای بررسی فرض نقش تعدیلگری متغیر تیپ شخصیتی استفاده شده و داده ها با استفاده از نرم افزار spss18 تجزیه و تحلیل گردید؛ نتایج پژوهش نشان می دهد که رابطه بین درک مسئولیت اجتماعی واحدهای تجاری و رضایت شغلی مورد تایید بوده و درک مسئولیت اجتماعی واحدهای تجاری بر تعهد سازمانی تأثیر معناداری داشته است. همچنین یافته ها نشان می دهد که تیپ شخصیتی افراد، رابطه بین درک مسئولیت اجتماعی و رضایت شغلی و تعهد سازمانی را تعدیل نمی کند.
* استانلی دیویس. (2012). مدیریت فرهنگ سازمان. ترجمه دکتر ناصر میر سپاسی، (1391). تهران، انتشارات مروارید
* پاشا، غلامرضا و خدادادی اندریه، فریده. (1388). رابطه بین ویژگی های شخصیتی و ویژگیهای شغلی کارکنان با تعهد سازمانی نآ ها در سازمان آب و برق اهواز، فصلنامه یافتههای نو در روانشناسی، 2 (6) ، ص 65-54.
* رابینز استیفن پی. (1378). رفتار سازمانی جلد اول ، ترجمه پارسائیان – اعرابی
* شکلتون ، و یویان .فلچر ،کلیو. (1382). تفاوت های فردی ( ترجمه دکتر یوسف کریمی و فرهاد جمهری )تهران ، انتشارات مؤسسه فرهنگی فاطمی
* کارنامی، محمد مهدی (1387): استراتژی های انجام مسؤولیت اجتماعی سازمان ها، ماهنامه احیا، شماره 26.
* موذن، میرهادی، حسن زاده، محمدصادق، حق بیان، طاهره (1393)، بررسی ارتباط درک مسئولیت اجتماعی سازمان ورضایت شغلی کارکنان دانشگاه، 21 امین کنفرانس مدیریت در قرن 21، مرداد 1393.
* Aguinis, H., & Glavas, A. 2012. What we know and don’t know about corporate social responsibility: A review and research agenda. Journal of Management, 38: 932–68.
* Bauman,w.ch.& Skitka,L.J.(2012).Corporate social responsibility as a source of employee satisfaction. Research in Organizational Behavior 32,63-86.
* Boonstoppel.A , (2011) , “The Relationship between Corporate Social Responsibility and Financial Performance: an empirical study of companies included in the Dow Jones Sustainability Index”, Master Thesis, Erasmus University Rotterdam ,Erasmus School of Economics ,Accounting, Auditingand Control
* Brammer, S., Millington, A., Rayton, B. (2007): "The Contribution of Corporate Social Responsibility to Organizational Commitment", University of Bath, school of management, Working Paper Series: 20.
* Brammer, S., Millington, A., Rayton, B. (2007): "The Contribution of Corporate Social Responsibility to Organizational Commitment", University of Bath, school of management, Working Paper Series: 20.
* Carmeli, A., Gilat, G., & Waldman, D. A. 2007. The role of perceived organizational performance in organizational identification, adjustment and job performance. Journal of Management Studies, 44: 972-92.
* Edjenekpo,L(2015),Employee Perception of Nigerian Content, Corporate Social Responsibility and Sustainability Issues in the Oil and Gas Equipment and Service Industry in the Niger Delta: 2010 and Beyond, Exterran Holdings - Exterran Nigeria Limited, January 20, 2015.
* Glavas,A.,Kelley,K,.(2014): ”The Effects of Perceived Corporate Social Responsibility on Empoloyee Attitudes” , Business Ethics Quarterly, April, 2014.
* Glavas,A.,Kelley,K,.(2014): ”The Effects of Perceived Corporate Social Responsibility on Empoloyee Attitudes” , Business Ethics Quarterly, April, 2014.
* Gunluk,M.,Ozer,G and Ozcan,M(2013),The Effect of Job Satisfaction on Accountants’ Organizational Commitment and Turnover Intentions, Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, Cilt 9, Sayı 20, 2013, s. 55-74.
* Harrison, D. A., Newman, D. A., & Roth, P. L.2006. How important are job attitudes? Meta-analytic comparisons of integrative behavioral outcomes and time sequences. Academy of Management Journal, 49: 305-25.
* Hellier, P. K. , Geursen, G. M. , Carr, R. A. & Rickard, J. A. (2003).” Customer repurchase intention: a general structural equation model”, European Journal of Marketing,37(11/12),1762-1800.
* http://dx.doi.org/10.1177/0149206311436079
* Kappagoda,S (2012), Organizational Commitment: A Mediator of the Relationship between Job Satisfaction and Job Performance in the Commercial Banks in Sri Lanka, An International Multidisciplinary Research Journal, Volume 2, Issue 9 (September, 2012) issn 2249-7137, September 1, 2012 .
* Maignan, I., Ferrell, O. C., & Hult, G. T. M. 1999.Corporate citizenship: Cultural ante- cedents and business benefits. Journal of the Academy of Marketing Science, 27: 455-69.
* Marquis,C, Thomason,B and Tydlaska, J (2010), Corporate Social Responsibility and Employee Engagement, Course Overview, Harvard Business School Organizational Behavior Unit Case No. 410-138, July 13, 2010.
* Meyer, J. P. and N. J. Allen (1997): “Commitment in the Workplace: Theory, Research, and Application”, Sage, Thousands Oaks, CA.
* Nzuve,S and Rebecca Nduta,K(2014),Perceived Relationship between Motivation and Job Satisfaction Among Call Centre Agents at Safaricom Limited, University of Nairobi - School of Business, February 14, 2014
* Oliver, R. (1993). “Cognitive, Affective, and Attribute Bases of the Satisfaction Response”. Journal of Consumer Research. Vol. 20, No. 3, pp. 418-430.
* Pervin, Larens E. and John, Oliver P. (2002), Personality: theory and research, translated: Mohammad Jaafar Javadi and Parvin Kadivar, 1st edition, Tehran: Aaij.
* Peterson, D. K. (2004) "The Relationship between Perceptions of Corporate Citizenship and Organizational Commitment ", Journal of Business & Society، Vol. 43, No 3, pp: 296–319.
* Rego, A., Susana, L., Pina e Cunha, M. and Faria, J. (2007): “How The Employees’ Perceptions of Corporate Citizenship Predict Their Organizational Commitment”, available from http://academic-papers.org/ocs2/session/Papers/A8/355-460-1-RV.doc
* Sharifi, H, P. (2007). Theory and function of intelligence and personality tests, 5th edition, Tehran: Sokhan Publication.
* Singhapakdi,A(2015),The impact of incongruity between an organization's CSR orientation and its employees' CSR orientation on employees' quality of work life, Journal of Business Research, Volume 68, Issue 1, January 2015, Pages 60–66.
* Syahputra,Z(2014),Influence of Locus of Control and Organizational Commitment on Job Satisfaction Moderated by Organizational Culture and Its Impact on Job Performance (Study of Pemda Aceh Employee), The Journal of Economic and Sustainable Development, Forthcoming, July 21, 2014.
* Turker, D. (2009):"How Corporate Social Responsibility Influences Organizational Commitment", Journal of Business Ethics, Vol. 89, pp: 189–204
* Tziner,A, Oren,L, Bar,Y, Kadosh,G(2011), CSR, Organizational Justice and Job Satisfaction: Are They Interrelated?, Journal of Work and Organizational Psychology, Forthcoming, July 14, 2011.
* Vakola, M. and I. Nikolaou (2005): "Attitudes Towards Organizational Change: What is the Role of Employees, Stress and Commitment?", Journal of Employee Relation, Vol 25, No 2, pp: 160–174.
* Visser.W (2012) ,” The Age of Responsibility: CSR 2.0 and the New DNA of Business “ , John Wiley & Sons Ltd.
* Yavirach,N(2012), The Impact of Transformational and Transactional Leadership to Subordinates' Job Satisfaction, Organizational Commitment Affect to Team Effectiveness,SSRN, October 9, 2012
_||_