تبیین ایفای مسئولیت پذیری اجتماعی شرکتها و تأثیرآن بر خصوصیات کیفی اطلاعات مالی
الموضوعات : Management Accounting
سیداحمد موسوی
1
,
فرزین رضایی
2
,
فرهاد شاه ویسی
3
1 - دانشجوی دکتری، گروه حسابداری، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران
2 - دانشیار، گروه حسابداری، دانشکده مدیریت و حسابداری،واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
3 - استادیار، گروه حسابداری، دانشگاه رازی،کرمانشاه، ایران
الکلمات المفتاحية: مسئولیت اجتماعی شرکت, خصوصیات کیفی اطلاعات حسابداری, توسعه پایدار, کارایی, تحلیل عاملی تأییدی, تحلیل پوششی داده ها,
ملخص المقالة :
هدف این پژوهش، شناسایی عوامل مؤثر و تبیین ایفای مسئولیت اجتماعی شرکتها و تأثیر آن بر خصوصیات کیفی اطلاعات حسابداری است. برای دستیابی به این هدف، با بکارگیری ابعاد مختلف مسئولیت اجتماعی مبتنی بر نظریه کارول، شاخص هایی برای ابعاد اقتصادی، قانونی، اخلاقی، محیطی و اجتماعی در نظرگرفته شد و با بکارگیری روش تحلیل عاملی تأییدی، شاخصهای مناسب هر یک از ابعاد مذکور انتخاب گردید. نمونه آماری شامل 87 شرکت طی دوره ی زمانی 1385 تا 1393 است. برای اندازه گیری میزان کارایی شرکتها به لحاظ ایفای مسئولیت اجتماعی از روش تحلیل پوششی دادهها استفاده شده است. بر اساس روش داده های ترکیبی و تجزیه و تحلیل رگرسیون خطی چند متغیره و لجستیک، یافته های پژوهش نشان داد که بین ایفای مسئولیت پذیری اجتماعی شرکتها و ارزش پیش بینی کنندگی اطلاعات رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین نتایج نشان داد که بین ایفای مسئولیت پذیری اجتماعی شرکتها با سایر خصوصیات کیفی شامل ارزش تأیید کنندگی، محافظه کاری، بی طرفی، بیان صادقانه و کامل بودن رابطه ای وجود ندارد.
