تخصیص هزینههای تبلیغاتی با سه رویکرد تخصیص متناسب هزینه، مدل ارزش شپلیو تکنیکهای مرکز گرا در نظریه بازیها
الموضوعات : حسابداری مدیریت
1 - استادیار دانشگاه صنعتی شاهرود
2 - دانشجوی کارشناسی ارشد MBA، دانشگاه صنعتی شاهرود
الکلمات المفتاحية: تخصیص هزینه, نظریه بازی, بازی تعاونی, روش ارزش شپلی, روش نئوکلئوس,
ملخص المقالة :
تبلیغات در جامعه کنونی، به عنوان یکی از عوامل موثر در فروش و عرضه محصولات محسوب می شود. لزوم استفاده از تبلیغات و روند رو به رشد هزینههای ناشی از آن موجب شده تا بسیاری از سازمانها به فعالیتهای مشارکتی روی آورند، اما نارضایتی مشارکت کنندگان در خصوص نحوه تخصیص هزینهها در یک بازی رقابتی، مشکلی است که بسیاری از سازمان ها با آن درگیر هستند. متدهای مختلفی در زمینه تخصیص هزینه معرفی شده است که در این میان میتوان به متد بازی تعاونی در پروژههای جمعی اشاره کرد. در این پژوهش براینخستین بار در پاسخ به سوال "چگونهمیتوانازطریقنظریهبازیها،تخصیصهزینههایتبلیغاتیرابهصورتعادلانهوبهشیوهبرد -بردانجامداد؟" متد ارزش شپلی1 و تکنیکهای مرکز گرا2به عنوان مفاهیم تخصیص عادلانهی هزینه بین مشارکت کنندگان در یک پروژه تبلیغاتی استفاده شده و نتایج حاصله نشان دهنده کارائی متدهای بکارگرفته شده نسبت به متدهای پیشین تخصیص هزینه است.