اصول بنیادی آئین رفتار حرفهای حسابداران مدیریت و تاثیر آن بر محتوای اطلاعات حسابداری مدیریت
الموضوعات : حسابداری مدیریتحسین نورانی 1 , اسماعیل اخلاقی یزدی نژاد 2
1 - استادیار حسابداری، دانشگاه هرمزگان، بندرعباس، ایران(نویسنده مسئول)
2 - استادیار حسابداری، دانشگاه هرمزگان، بندرعباس، ایران
الکلمات المفتاحية: آئین رفتار حرفهای, ویژگیهای کیفی, حسابداری مدیریت,
ملخص المقالة :
هدف اصلی این پژوهش، بررسی اصول بنیادی آئین رفتار حرفهای حسابداران مدیریت و تاثیر آن بر محتوای اطلاعات حسابداری مدیریت است. جامعه آماری، شامل حسابداران صنعتی شاغل در حرفه که با مفاهیم مختلف حسابدار مدیریت آشنا هستند می باشد. ابزار گردآوری دادهها در این پژوهش پرسشنامه میباشد که از روایی و پایایی لازم برخوردار است. آزمون فرضیات نشان میدهد که آئین رفتار حرفهای حرفهای حسابداری مدیریت بر ویژگیهای کیفی اطلاعات حسابداری مدیریت در تمام ابعاد مؤثر است و این موضوع نشاندهنده اهمیت اخلاق حرفهای در واحدهای حسابداری و مالی در کنار سایر فاکتورهای مؤثر میباشد. با توجه به این پژوهش در بین ابعاد آئین رفتار حرفهای حسابداری مدیریت به ترتیب، رازداری، صلاحیت حرفهای، عینیت و درستکاری حسابداران مدیریت تأثیر بسزایی بر ویژگیهای کیفی اطلاعات حسابداری مدیریت دارند. آینده حرفه حسابداری به رهبری اخلاقی توسط حسابداران حرفهای و رهبران این حرفه بستگی دارد. لازم است تا آنها با تبیین اهمیت معیارهای اخلاقی والا و آموزش ضرورت درستکاری فردی، حسابداران فعلی و آتی را بهسوی شرافتمندی سوق دهند. بدیهی است با انجام این کار این اطمینان محقق خواهد شد که در آتیه حرفه حسابداری بتواند به نقش تاریخی خود در رشد عادلانه اقتصادی و موفقیت و رفاه ملتها ادامه دهد.
اعتمادی، حسین و دیانتی دیلمه، زهرا. (1388). تأثیر دیدگاه اخلاقی مدیران مالی بر کیفیت گزارشهای مالی شرکتها. فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری، سال چهارم، شمارههای 1 و 2.
بهرام فر، خواجویی و ناظمی. (1387). شناسایی موانع توسعه حسابداری مدیریت در شرکتهای تولیدی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران. مجله توسعه و سرمایه، سال اول، شماره 1.
بهرام فر، رسولی. (1377). ویژگیهای کیفی اطلاعات حسابداری مدیریت و نقش آن در تصمیمگیری مدیریت. بررسیهای حسابداری و حسابرسی، شماره 24 و 25.
برم ویچ، مایکل. (1384). حسابداری مدیریت و قلمرو آن از دیدگاه مدیریت. تقوی دیلمانی. ص 16-15.
متقی، علیاصغر. (1379). بررسی مشکلات و موانع استفاده از حسابداری مدیریت بهمنظور برنامهریزی در شرکتهای آب. پایاننامه کارشناسی ارشد حسابداری دانشگاه تهران.
مکرمی، یدالله. (1372). سیستمهای هزینهیابی، تکنیکهای پیشرفته تولید. بررسیهای حسابداری، سال اول، شماره 4.
مؤمنی، هوشنگ. (1387). کتاب سیستمهای اطلاعات مدیریت. ص 29.
نظری مقدم. (1380). بررسی علل عمده استفاده غیر مؤثر از اطلاعات حسابداری مدیریت. انتشارات دانشگاه پیام نور، ص 85-97.
نمازی، محمد. (1387). آینده حسابداری مدیریت. بررسیهای حسابداری و حسابرسی، شماره 29، ص 1-34.
یزدانی، شنطیا. (1382). بررسی موانع و مشکلات موجود در بهرهبرداری از اطلاعات حسابداری مدیریت در سطح مدیران شرکتهای سهای شیلات ایران. پایاننامه کارشناسی ارشد دانشگاه تهران.
Charles Tomas Horngren. (1965). Accounting For Management Control: An Introduction. Publisher Landan, Landan.
Chester I. Bernard. (2006). The Functions of The Executive.
Colson CH. (1989). Against the night, Ann Arbor, MI: Servant publications, p.67, USA Today, 5/3/2006.
Duska RF., Duska BS. (2003). Accounting Ethics. Eight published. Blackwell publishing. India. Pp: 5-25.
Ethics in accounting. Encyclopedia of business and finance. Ed. Allison Mc clitic Marion. Gale Cengage, (2001). Enotes.com. available at: http://www.enotes.com/business-finance encyclopedia/ethics-accounting.
Gerard L.S. Shackle, (1961). Economics As an Art of Thought. 3.
Greenfield, AC. (2008). The effect of ethical orientation and professional commitment on earnings management behavior. Journal Of Business Ethics, 83, 419-434.
Hendriksen, E. (1992). Accounting theory, IRWIN, Fifth edition.
Jinseok S. Chun Yuhyung Shin, Jin Nam Choi and Min Soo Kim. (2019). How does corporate ethics contribute to firm financial performance? The mediation role of collective organizational commit and organizational citizenship behavior. Journal Of Management, Vol. 23, No. 8.
Joseph L. Massic. 1964. Essentials of management, 35.
Liou, Tian–shy & Ching-wen Chang. (2006). Subjective appraisal of service quality using fuzzy linguistic assessment. Journal of Quality & Reliability Management, Vol, 23. No, 8.
Margaret, JR. (2005). The Use of Management Accounting Tools by Chief Financial Officers of Baccalaureate College General and Masters Colleges and Universities II, www.proquest.umi.com.
Miller & Star. (1967). Accounting, or generations and society, 36-37.
Samuel, R. (1986). Organization Decision Making. 109-111.
Shawer TJ, Bancroft PC, Sennetti JT. (2003). Gender differences in ethical orientation and evaluation by IPO accountants. Working Paper 1-34.
Singhapakdi A. (1999). Perceived importance of ethics and ethical Decisions in marketing. Journal Of Business Research. Vol. 45, 89-99.
Smith LM. (2003). A fresh look at accounting ethiscs. Accounting Horizons, 17, 47-49.
_||_