بررسی مدیریت تعارض (رقابت، مصالحه و اجتناب) و هویت حسابداران مدیریت و اصالت وجود با توجه به مکتب اگزیستانسیالیسم
الموضوعات : حسابداری مدیریت
1 - دانشجوی دکترای حسابداری، گروه حسابداری، واحد گرگان، دانشگاه آزاد اسلامی، گرگان، ایران (نویسنده مسئول)
2 - دانشیار دانشگاه، گروه حسابداری، واحدگرگان، دانشگاه آزاد اسلامی، گرگان، ایران
الکلمات المفتاحية: حسابداری مدیریت, مدیریت تعارض, هویت, پدیدار شناسی, اگزیستانسیالیست,
ملخص المقالة :
هدف اصلی این پژوهش، بررسی سبک های مدیریت تعارض (رقابت، مصالحه و اجتناب) و هویت حسابداران مدیریت با اصالت وجود در مکتب اگزیستانسیالیسم می باشد. انسان ها با توجه محیط زندگی خود می توانند هویت های گوناگونی داشته باشند که هم راستا یا در تضاد با یکدیگر قرار گیرند. برای رفع تعارضات در سازمان می توان از سبک های مدیریت تعارض استفاده کرد. فلاسفه مکتب اگزیستانسیالیست که به مکتب اصالت وجود معروف است، سعی دارند جایگاه ویژه ای برای انسان قائل شوند و برای نجات انسان از بحران های پیش گفته شده چاره ای بیابند. این پژوهش کمی و از نظر هدف، کاربردی بوده و توصیفی- پیمایشی می باشد. جمع آوری دادها با پرسش نامه می باشد که نمونه آماری در استان مازندران در شرکت های تولیدی فعال در سال 1398 صورت گرفته است. به این منظور 210 پرسش نامه توزیع گردید که در نهایت 118 پرسشنامه دریافت گردید. نتایج تجزیه و تحلیل دادها با نرم افراز SPSS و SMART PLS نشان داد که بین سبک رقابت در مدیرت تعارض و هویت حسابداران مدیریت رابطه ای وجود ندارد. و بین سبک مصالحه و اجتناب در مدیریت تعارض و هویت حسابداران مدیریت رابطه مثبت وجود دارد. و همچنین بین اصالت وجود طبق تعریف فلاسفه اگزیستانسیالیست وهویت حسابداران مدیریت رابطه مثبت وجود دارد.
* ارفع، عاطفه؛ شریفی خیرآبادی، رسول؛ رئیسی، یارعلی؛ توسلیان، زهره.، 1392، مدیریت تعارض و تعارض در مدیریت، مقاله های همایش های ایران، کنفرانس بین المللی مدیریت، چالش ها و راهکارها.
* آقاجانی افروزه، علی اکبر؛ پرهیزگار، محمدمهدی.، 1392، کارآفرینانه و اقتصاد دانش بنیان، مجموعه مقالات همایش ملی مدیریت بازرگانی، رامسر.
* ایزدی یزدان آبادی، احمد.، 1376، مدیریت تعارض، تهران؛ انتشارات دانشگاه امام حسین.
* حبیب پور، کرم؛ صفری، رضایی.، 1396، راهنمای جامع کاربرد spss در تحقیقات پیمایشی، انتشارات متفکران، تهران، چاپ پنجم.
* رابینز، استیفن.، 1974، مبانی رفتار سازمانی، ترجمه، قاسم کبیری، تهران، انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی.
* رضازاده، آرش؛ علی، داوری.، 1393، مدل سازی معادلات ساختاری، تهران، جهاد دانشگاهی.
* رهنمای رودپشتی، فریدون؛ رستمی مازویی، نعمت.، 1394، مروری بر تئوریهای روانشناسی در تحقیقات حسابداری مدیریت، فصلنامه علمی پژوهشی حسابداری مدیریت، سال هشتم، شماره بیست و ششم، صص 20-1.
* سارتر، ژان پل.، 1383، اصول فلسفه اگزیستانسیالیسم یا اصالت انسان، باتفسیر رنه لافراژ، ترجمه میهن دخت پزشک پور، تهران، شهریار.
* سارتر، ژان پل.، 1386، اگزیستانسیالیسم و اصالت بشری، ترجمه، مصطفی رحیمی، تهران، نیلوفر، چاپ دوازدهم.
* سیاسى، على اکبر.، 1379، نظریه های شخصیت، تهران.
* شباهنگ، رضا.، 1391 ، حسابداری مدیریت (با تجدید نظر کامل)، تهران، مرکز تحقیقات تخصصی حسابداری و حسابرسی سازمان حسابرسی.
* شکرخواه جواد، قربانی؛ محمود، فلاح هادی.، 1393 ، نقش تجربه در تصمیم گیریهای مدیریت و جایگاه حسابداران مدیریت، فصلنامه علمی پژوهشی دانش حسابداری و حسابرسی مدیریت، سال سوم، شماره دهم، صص 21-16.
* شهرآیینی، سید مصطفی؛ راضیه، زینلی.، 1390، وجود برای دیگری از دیدگاه سارتر، پژوهش های فلسفی دانشگاه تبریز، سال پنجم. شماره 9، ص 128-107.
* فیاضی، مرجان.، 1388، تعارض ادراک شده و سبک های مدیریت آن، پژوهش نامه مدیریت تحول (پژوهش نامه مدیریت) نیمه دوم 1388، دوره 1، شماره 2.
* کاپلستون، فردیک.، 1361، فلسفه معاصر بررسی هایی در پوزیتویسم منطقی و اگزیستانسیالیسم، ترجمه علی حلبی، بی جا؛ کتاب فروشی زوار.
* کولتز، جان .، 1369، ارتباط گفتاری میان مردم، ترجمه محمد میر حسینی و قاسم کبیری، تهران؛ امیرکبیر، چاپ اول.
* ملکیان، مصطفی .، 1373، تاریخ فلسفه غرب، قم، پژوهشکده حوزه و دانشگاه.
* مهرآرا، علی اکبر.، 1373، زمینه روان شناسی اجتماعی، انتشارات مهرداد، تهران.
* میرباقری، ابراهیم.، 1394، ارتباط بین هوش هیجانی بین فردی با تعارض بین فردی، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه سمنان، دانشکده علوم اقتصادی.
* هالینگ ریل، ر.ج.، 1364، مبانی تاریخ و فلسفه غرب، ترجمه عبدالحسین آذرنگ، تهران، کیهان.
* وال، ژا ن؛ روژه ورنو.، 1387، نگاهی به پدیدارشناسی و فلسفه های هستی بودن، ترجمة یحیی مهدوی، تهران، خوارزمی.
* وانورک، مری.، 1386، اگزیستانسیالیسم و اخلاق، ترجمه، مسعود علیا، تهران، ققنوس.
* یونگ، کارل گوستاو .، 1377، روانشناسی ضمیر ناخودآگاه، ترجمه محمد على امیرى، اندیشه هاى نو، تهران.
* Broberg, P., Timurs, Umans., Peter, Skog., Emily Theodorsson., 2018, orgiiizttiaaal identities and commercialization in audit firms. Accounting, Auditing & Accountability Journal. https://doi.org/10.1108/AAAJ-02-2014-1607.
* Chen., M.H, Chang, Y.C ., Hung, S.C., 2008, Social Capital and Creativity in R&D Project Team. R&D Management, 38(1), pp.21-34.
* Encina, Gregorio billikopf., 2002, Conflict .management skills. Availavle from worldwide web: http://www.nsba.org.sbot/toolkit/conflict.html.
* Erfurt., Johm., 2002, Dealing with conflict.Available from world wide web:http://www.nsba.org.sbot/toolkit/conflict.html.
* Guinea F,. 2006 , Cultural Interferences in Managerial Accounting. Journal of Theoretical and Applied Economics, 6(501): 69-72.
* Horton., K.E., Wanderley, C.d.A., 2018 , Identity conflict and the paradox of embedded agency in the management accounting profession: Adding a new piece to the theoretical jigsaw. Management Accounting Research. 38_ 50.
* Jones,Gareth, R., George,Jennifer;Hill., CharlesW., 2010 , Contemprarymanagement. Boston: MCGraw-Hill. https://doi.org/10.1108/AAAJ-02-2014-1607.
* Kreitner., R and Angelo., K., 2008,Organizational Behavior. Edition, Newyork: Irvin pub. p:462.
* Morin, D., Hazgui M., 2016, We are much more than watchdogs: The dual identity of auditors at the UK National Audit Office, Journal of Accounting & Organizational Change, Vol.12, Iss. 4:568 – 589.
* Mounier, E., 1962, Intruduction aux existentialisme, Paris: Gallimard.
* Nelson., D.F .,Campbell Quick, U., 2002, Understanding Organizational Behavior, A Multimedia Approach, first edition Ohaio: South Western.
* Niazi., T. S. U. H., 2014, Leadership Styles: Relationship with Conflict Management Styles. International Journal of Conflict Management, 25(3), 214-225.
* Rieg., R., 2018, Tasks, interaction and role perception of management accountants: evidence from German. Journal Management Control. https://doi.org/10.1007/s00187-018-0266-0.
* Seamon., D., 1979 , A Geography of the lifeworld. New York: St. Martin's.
* Seamon., David ., Sowers., Jacob, 2008 , Place and Placelessness, Edward Relph, Human Geography, London: Sage.
* Shah M .,2017, Impact of Interpersonal Conflict in Health Care Setting on Patient Care; the Role of Nursing Leadership Style on Resolving the Conflict. Nurse Care Open Acces J 2(2): 00031. DOI: 10.15406/ncoaj.2017.02.00031.
* Sharma., R., 2005, Identifying a Framework for Initiating, Sustaining and Managing Innovations in Schools. Psychology and Developing Societies. 17, 1
* Sherman., S. J., 2009 , The Correlation between Critical Thinking, Emotional Intelligence, and Conflict Management Modes of Financial Services Managers.
* Shockley.,Zalabak, P. Ellis, K. .,Winograd, G., 2000, Organizational trust: what it means, why it matters, Organization Development Journal, 18 (4), 35-48.
* Tajfel, H,. 1981, Human Groups and Social Categories: Studies in Social Psychology. New York, NY: Cambridge University Press.
* Taylor., L.C., Scapens, R,.W., 2016, The role of identity and image in shaping management accounting change. Accounting, Auditing & Accountability Journal. 29 (6):1075-1099.
* Toomey., Stella ting., 2002, Intercultural. conflict management. Available fromworld wide web: http://www.personal.anderson.ucla.eud.
* Von Eckartsberg, R., 1998, Existentialphenomenological research. In R. Valle (Ed.), Phenomenological inquiry in psychology . New York: Plenum.
* Woodman., Richard W., Hellrigel., Don., 1995, Organizational behavior. New-York: West Publishing Company.
_||_