بررسی تأثیر گرو ههای تجاری بر سیاست تقسیم سود شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران
الموضوعات : حسابداری مدیریتامید پورحیدری 1 , مصطفی دلدار 2
1 - ندارد
2 - ندارد
الکلمات المفتاحية: سیاست تقسیم سود, گروه های تجاری, عدم تقارن اطلاعاتی, وابستگی مالی خارجی, مدل توبیت,
ملخص المقالة :
هدف اصلی این مطالعه، بررسی تأثیر گروه های تجاری بر سیاست تقسیم سود شرکتهای پذیرفته شده در بورساوراق بهادار تهران با اتکا بر تئوری های اصلی تقسیم سود یعنی تئوری علامت دهی، تئوری نمایندگی، تئوری سلسلهمراتبی و تئوری چرخه ی عمر شرکت م یباشد. نمونه این تحقیق شامل 145 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق1380 می باشد. برای آزمون فرضی هها ی تحقیق، از مدل توبیت استفاده شده - بهادار تهران طی دوره زمانی 1389است. برخلاف پیش بینی ها، نتایج این تحقیق نشان می دهد که میزان سود تقسیمی در شرکتهای وابسته به گروه هایتجاری در مقایسه با شرکتهای مستقل کمتر است. همچنین، نتایج این تحقیق نشان می دهد که میزان سود تقسیمیدر شرکتهای وابسته به گروه های تجاری متنوع و بزرگ در مقایسه با شرکتهای وابسته به سایر گرو هها بالا تر است.سایر یافته های این تحقیق نشان می دهد که بین عدم تقارن اطلاعاتی و وابستگی مالی خارجی با سیاست تقسیم سودرابطه منفی و معنادار وجود دارد. همچنین، سیاست تقسیم سود شرکتهای وابسته به گروه های تجاری در مقایسه باشرکتهای مستقل حساسیت کمتری به عدم تقارن اطلاعاتی و وابستگی مالی خارجی دارد. علاوه بر این، سیاستتقسیم سود شرکتهای وابسته به گروه های تجاری متنوع و بزرگ حساسیت کمتری به عدم تقارن اطلاعاتی ووابستگی مالی خارجی در مقایسه با شرکتهای وابسته به سایر گرو هها دارد. نتایج این تحقیق هیچ رابطه معناداریبین عمر شرکت و سیاست تقسیم سود نشان نمیدهد.