افشا و ارزش شرکت: شواهدی از بازار سرمایه نوظهور ایران
الموضوعات : حسابداری مدیریتحسین اعتمادی 1 , رضا حصارزاده 2 , مهدی محمدآبادی 3 , آمنه بذرافشان 4
1 - ندارد
2 - ندارد
3 - ندارد
4 - ندارد
الکلمات المفتاحية: افشا, ارزش شرکت, هزینه سرمایه, پیامدهای اقتصادی,
ملخص المقالة :
تحقیق حاضر با هدف تعیین چگونگی تاثیر افشا بر ارزش شرکت صورت گرفته است. بدین منظور اطلاعاتمالی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سال های 1382 تا 1387 بررسی شده است. بابهره گیری از رگرسیون چندگانه و تحلیل داده های ترکیبی و کنترل عواملی همچون اندازه دارایی ها، سودآوری،اهرم و رشد، نتایج حاکی از آن است که بین افشا و ارزش شرکت رابطه معنادار و مثبتی وجود دارد. در این پژوهشبرای کمی نمودن متغیر افشا از رتبه هایی که توسط سازمان بورس و اوراق بهادار به شرکت ها اختصاص یافته،استفاده شده است. این نتایج با پیش بینی های تئوری مالی مبنی بر اینکه افشای بهتر، از طریق کاهش هزینه سرمایهشرکت یا افزایش جریان های نقدی متعلق به سهامداران، ارزش شرکت را افزایش می دهد، همخوانی دارد.