ارائه مدل اثر انواع سبک های تصمیم گیری بر مدیریت سود مبتنی بر سناریو با در نظر گرفتن پنج عامل شخصیتی نئو در مدیران مالی
الموضوعات : حسابداری مدیریت
منوچهر آراوند
1
,
زهره حاجیها
2
,
حمیدرضا کردلوئی
3
,
محمد حامد خانمحمدی
4
,
طاهره محمودیان
5
1 - دانشجوی دکتری حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد بین المللی کیش ،کیش، ایران
2 - گروه حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد شرق تهران ، تهران، ایران (نویسنده مسئول)
3 - گروه حسابداری و مالی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اسلامشهر، اسلامشهر، ایران
4 - گروه حسابداری، واحد دماوند، دانشگاه آزاد اسلامی، دماوند، ایران.
5 - گروه روانشناسی، واحد بهشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، بهشهر، ایران
الکلمات المفتاحية: مدیریت سود مبتنی بر سناریو, سبک های تصمیم گیری, پنج عامل شخصیتی نئو, مدیران مالی,
ملخص المقالة :
در ادبیات حسابداری رویکرد تصمیم گیری به عنوان نظریه ای مسلط در حسابداری به تبیین نظریه شرکت می پردازد. هدف از پژوهش حاضر، ارائه مدل اثر انواع سبک های تصمیم گیری بر مدیریت سود مبتنی بر سناریو با در نظر گرفتن پنج عامل شخصیتی در مدیران مالی بوده است. روش پژوهش توصیفی همبستگی است. سبک های تصمیم گیری به عنوان متغیر مستقل و مدیریت سود متغیر وابسته می باشد و پنج عامل شخصیتی نئو به عنوان متغیر تعدیلگر است. جامعه آماری شامل کلیه مدیران مالی شرکت های عضو بورس و اوراق بهادار تهران در سال 1400 می باشد تعداد کل شرکت ها 540 شرکت است که در نهایت 120 شرکت به عنوان نمونه و بعد از غربالگری (حذف سیستماتیک) انتخاب شدند. برای سنجش مدیریت سود بر اساس پژوهش کلیکمن و هنینگ (2000) ابتدا سناریو طراحی شد و سپس نمرات استخراج شده از سناریو به عنوان نمره مدیریت سود در نظر گرفته شد. ابزار مورد استفاده شامل پرسشنامه سبکهای عمومی تصمیمگیری اسکات و بروس و پرسشنامه پنج عاملی نئو می باشد. برای تحلیل نتایج از مدل ساختاری با نرم افزار Smartpls استفاده شد. نتایج نشان داد 7/45 درصد از تغییرات مربوط به مدیریت سود سناریو توسط سبکهای تصمیم گیری در تعامل با ویژگی شخصیتی برونگرایی ، 4/51 درصد در تعامل با ویژگی انعطاف پذیری، 2/42 درصد در تعامل با ویژگی سازگاری، 6/46 درصد در تعامل با ویژگی وظیفه شناسی و 8/46 درصد توسط در تعامل با ویژگی شخصیتی روانرنجوری تبیین می شود. و با توجه به اهمیت ویژگی های شخصیتی در شیوه تصمیم گیری مدیران اجرای آزمون های شخصیتی در زمان گزینش مدیران می تواند از ضروری ترین بخش های جذب و گزینش نیروی انسانی باشد.
_||_