طراحی و ارزیابی مدل رفتارهای سبز و عملکرد مالی در هتل های شهر یزد
الموضوعات : حسابداری مدیریتزهرا حسینی زاده هرات 1 , محمود معین الدین 2 , فروغ حیرانی 3
1 - دانشجوی دکتری گروه حسابداری، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران
2 - دانشیار،گروه حسابداری، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران
3 - استادیارگروه حسابداری، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران
الکلمات المفتاحية: مدل رفتارهای سبز, عملکردمالی, سودآوری, نظریه داده بنیاد,
ملخص المقالة :
نظر به اهمیت هتلداری سبز در چشم انداز صنعت گردشگری، هتلداران باید اطمینان یابند که تدوین و اجرای استراتژی های سبز، ضمن مشروعیت بخشی به فعالیت آن ها در جامعه، باعث بهبود عملکرد مالی و سودآوری نیز خواهد شد. در این پژوهش سعی گردیده که با بهره گیری از رویکرد کیفی و نظریه داده بنیاد، اجزا و عناصر رفتارهای سبز و عملکرد مالی هتل ها و ارتباط بین آن ها شناسایی، ساختاربندی و مدلسازی شود و در بخش کمی، مدل پارادایمی با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری آزمون شود. بر این اساس با انجام مصاحبه های عمیق و نیمه ساختاریافته با خبرگان صنعت هتلداری و دانشگاه تعداد 485 کد اولیه احصاء گردیده و طبق دستورالعمل کدگذاری باز، محوری و انتخابی، داده ها در قالب 15 مقوله فرعی و 6 مقوله اصلی مدلسازی شده و الزامات مربوط به روایی و پایایی پژوهش کیفی بررسی و تایید گردیده است. در بخش کمی نیز با طراحی پرسشنامه و بررسی و تایید روایی صوری، محتوا، سازه و پایایی آلفای کرونباخ، اطلاعات جمع آوری گردیده و با استفاده از نرم افزار spss24 و lisrel8.8 تجزیه و تحلیل شده است. نتایج بیانگر ارتباط مثبت و معنی دار بین متغیرهای بستر محیطی (شرایط علی) و ابعاد رفتارهای سبز (پدیده محوری) بوده است؛ همچنین سه مولفه ابعاد رفتارهای سبز، عوامل درون سازمانی (مداخله گر) و ثبات نسبی (شرایط زمینه ای) با توانمندی های سبز (مقوله کنش و واکنش) و در نهایت توانمندی های سبز با عملکرد مالی (پیامدها) دارای رابطه مثبت و معنی دار است.
* ادگل سر، دیوید؛ دل ماسترو آلن، ماریا؛ اسمیت، کینگر و سوانسون، جیسون (1391)، خط مشی گذاری در صنعت گردشگری، ترجمه: ضرغام بروجنی، حمید و بذرافشان، مرتضی، تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی.
* بنی مهد، بهمن، طالب نیا، قدرت الله و ازاجی، حسین (1388)، بررسی رابطه ی بین عملکرد زیست محیطی و عملکرد مالی، پژوهشنامه حسابداری مالی و حسابرسی، صص 174-149.
* جهانیان، منوچهر، آقایی، محمد و واحدی، الهام (1398)، تحلیل ساختاری استراتژی های خلق ارزش برند مقصد گردشگری یزد، فصلنامه علمی پژوهشی گردشگری و توسعه، سال هشتم، شماره یکم، بهار 98، ص 172-209.
* حاجی زاده، مهدی و قاسمی عطااله (1394). نقش مدل مدیریت در توسعه و تولید پایدار، اولین همایش توسعه پایدار کشاورزی و توسعه سالم، همدان، دانشگاه آزاد اسلامی.
* حسینی، سیده یاسمین، (1395)، چگونه هتل ها به سمت حفظ محیط زیست در حال حرکتند، دنیای اقتصاد، شماره 3852، http://www.donya-e-eqtesad.com
* حیدری چپانه، رحیم؛ طبع ازگمی، رضا؛ سلطانی، ناصر و معتمدی مهر، اکبر (1392)، تحلیلی بر سیاستگذاری گردشگری در ایران، مجله برنامه ریزی و توسعه گردشگری، شماره 5: صص11-31.
* داوری، علی و رضازاده، آرش (1393)، مدل سازی معادلات ساختاری با نرم افزار pls. انتشارات جهاد دانشگاهی، تهران، چاپ دوم.
* رئوف، سهیلا (1392)، گام های سبز شدن هتل چیست؟ نخستین هفته نامه تخصصی هتلداری صنایع وابسته، شماره 40: 3.
* زندی، آناهیتا و فغانی ماکرانی، خسر (1397). بررسی تاثیر عملکرد اجتماعی، زیست محیطی و اخلاقی بر عملکرد مالی شرکت های پذیرفته شده در بوورس اوراق بهادار، فصلنامه علمی پژوهشی حسابداری و حسابرسی مدیریت، سال هفتم، شماره .26
* سیدجوادین، سیدرضا؛ روشندل اربطانی، طاهر و نوبری، علی رضا (1395)، مدیریت منابع انسانی سبز یک رویکرد سرمایه گذاری و توسعه پایدار، فصلنامه علمی پژوهشی دانش سرمایه گذاری، زمستان، سال پنجم، شماره 20: 297-327.
* شاهمرادی، مجید و مصلی، مهسا (1397)، بازاریابی سبز و برند سبز، اولین کنفرانس علمی پژوهشی دستاوردهای نوین در مطالعات علوم مدیریت، حسابداری و اقتصاد، ایلام، موسسه آسوسیستم آرمون.
* شبیری، سیدمحمد؛ میبدی، حسین و سرادی پور، عادله (1393). ارزیابی و آماده سازی مربیان مهد کودک برای آموزش محیط زیست به کودکان (مطالعه موردی: شهر تهران)، دوفصلنامه شناخت اجتماعی، سال سوم، شماره 1: صص114-124.
* شفیعا، سعید و سیدنقوی، میرعلی (1399)، شناسایی راهبردهای مدیریت برند داخلی در هتل های شهر تهران: مطالعه کیفی، فصلنامه علمی پژوهشی گردشگری و توسعه، سال نهم، شماره اول، بهار 99، ص 103-118.
* ضرغام بروجنی، حمید و بذرافشان، مرتضی(1393)، بررسی عوامل موثر بر اجرای خط مشی های گردشگری جمهوری اسلامی ایران، برنامه ریزی و توسعه گردشگری، سال سوم، شماره9، صص31-51.
* عباس زاده،محمد و حسین پور،ابراهیم(1390)، کاربرد تثلیث در پژوهش های کیفی(با تاکید بر نظریه زمینه ای)، فصلنامه روش شناسی علوم انسانی، دوره17، شماره67، صص166-147.
* کریمی زارچی، محمد و احمدی نژاد، سحرالسادات (1397)، شناسایی و تعیین اولویت اقدامات مدیریت منابع انسانی سبز با استفاده از تکنیک تاپسیس فازی، رویکردهای پژوهشی نوین در مدیریت و حسابداری، شماره 6، پاییز 1397، صص 143-152.
* کلانتری، خلیل (1392) مدلسازی معادلات ساختاری در تحقیقات اجتماعی – اقتصادی (با برنامه LISREL–SIMPLIS).تهران؛ انتشارات فرهنگ صفا، چاپ دوم.
* مهدی زاده، حسین، امیدی، نوریه، عزیزی، مریم و اسلام پناه، مریم (1392). «پادکست و تأثیر آن بر آگاهی های زیست محیطی دانش آموزان دوره راهنمایی». فصلنامه فن اوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، سال چهارم، شماره 2: 5، صص 20-5.
* نمازی، محمد؛ رضایی، غلامرضا و ممتازیان، علیرضا(1393)، رقابت در بازار محصول و کیفیت اطلاعات حسابداری، پیشرفت های حسابداری، دوره ششم، شماره دوم، صص131-166.
* وحیدی الیزایی، ابراهیم و ماندانا فخاری. (1394). تاثیر مسئولیت اجتماعی شرکتی بر عملکرد مالی شرکت، دومین کنفرانس بین المللی پژوهش های نوین در مدیریت، اقتصاد و حسابداری، کوالالامپور-مالزی، موسسه سرآمد کارین.
* ولی پورچهارده چریک، فرزانه و فرخیان، فروزان (1398)، تاثیر آموزش محیط زیست بر آگاهی، نگرش و رفتار طرفدار محیط زیست در دختران مقطع متوسطه دوم (مطالعه موردی: ناحیه 4 اهواز)، علوم و تکنولوژی محیط زیست، دوره بیست و یکم، شماره یک، فروردین ماه 98، صص 215-225.
* هومن، حیدر علی (1388). مدل یابی معادلات ساختاری با کاربرد نرمافزار لیزرل، تهران، سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت)، چاپ سوم.
* Abuelhassan, A.E & Elsayed, Y.N. M.K, (2020). The Impact of Employee Green Training on Hotel Environmental Performance in The Egyptian Hotels, International Journal on Recent Trends in Business and Tourism | Vol. 4 (1), pp24-33.
* Auh, S., & Menguc, B. (2005). Balancing exploration and
* exploitation: The moderating role of competitive intensity. Journal of Business Research, 58(12), 1652-1661.
* Al-Mavali, H. Al Sharif, A. Rumman, G. A. Kerzan, F. (2018). “Environmental Strategy, Environmental Management Accounting and Organizational performance: evidence from the United Arab Emirates Market”. Journal of Environmental Accounting and Management, 6(2),pp 109-118.
* Alzboun, Nidal, "Assessment of the effect of sustainability practices on financial leakage in the hotel industry in Jordan" (2014). All Dissertations. 1425Analysis of Japaneses Corporations", working Paper,
* Arshad, R.and Razak, S.N.A.A.(2011).Corporate Social Responsibility Disclosure and Interaction Effects of Ownership Structure on firm Performance. Business, Engineering and Industrial Applications(ISBEIA), 111, 25-28.
* Asadi, S. (2020). Investigating influence of green innovation on sustainability performance: A case on Malaysian hotel industry, Journal of Cleaner Production V(258),10, https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2020.120860
* Assaf, A and Knezevi C. L. (2011). “Privatization, market competition, international attractiveness, management tenure and hotel performance: evidence from Slovenia”. International Journal of Hospitality Management, 30 (2),pp 391–397.51(6), 799-826.
* Astawa, I. P. Yasa, I. M. S and Parnata, I. K. (2017). “A new model in achieving Green Accounting at hotels in Bali”. The 2nd International Joint Conference on Science and Technology (IJCST), pp1-9.
* Avyvnv et al (2011). Study of corporate social responsibility and financial performance...Journal of Economic. 38, pp77–114.
* Bansal, P. & Hunter, T. (2003). Strategic explanations for the early adoption of ISO 14001. Journal of Business Ethics, 46(3),pp 289-299.
* Bateng, A. K.(2019). Green hotel development: Towards the building of resilient cities in Ghana. Smart Cities and Regional Development Journalv3. i1.pp 135-136.
* Blum, B. E. 2003. Making biodiversity conservation profitable, Environment, 35 (4), pp38-45.
* Bošković, D. & Štoković, I. (2001). Total Consumer Satisfaction as a Means to Marketing Globalisation. Zagreb: CROMAR Congress.
* Chan, R. Y. K. He, H. Chan, H. K. & Wang, W.Y.C. (2012). Environmental orientation and corporate performance: The mediation mechanism of green supply chain management and moderating effect of competitive intensity. Industrial Marketing Management, 41(4),pp 621-630.
* Chang, K. C. Hsu, C. L. Hsu, Y. T. & Chen, M. C. (2019). How green marketing, perceived motives and incentives influence behavioral intentions. Journal of Retailing and Consumer Services 49. pp 336–345.
* Chen, S. Liu, C.K. Iao, L.L. Chen, H.H. 2015b. The impact of learning effects of environmental management system on performance of renewable energy firms. Environ. Prog. Sustain. Energy 34 (4),pp 1106-1112.
* Clarkson, P. M. Li, Y. Richardson, G. D. & Vasvari, F. P. (2011). Does it really pay to be green? Determinants and consequences of proactive environmental strategies. J. Account. Public Policy 30(2),pp 122-144.
* Creswell, J. (2007). “Qualitative inquiry and research design: Choosing among five approaches” sage,pp 201-220.
* Dao, V. Langella, I. & Carbo, J(2011). From green to sustainability: Information Technology and an integrated sustainability framework, Journal of Strategic Information Systems, Vol. 20:pp 63-79.
* Darnall, N. Henriques, I. and Sadorsky, P. 2008. Do environmental management systems improve business performance in an international setting? Journal of International Management, 14 (4), 364–376.
* Delmas, A. M. and Pekovic, S. (2013). “Environmental standards and labor productivity: Understanding the mechanisms that sustain sustainability” Journal of Organizational Behavior, Vol.34:pp 230–252.
* Dubois, C. L. Z. & Dubois, D. A. (2012). Strategic HRM as social design for
* environmental orientation business performance relationship.
* Environmenta l sustainability in organization. Human Resource Management,
* Farag, H. Meng, Q. & Mallin, C. (2015). The social, environmental and ethical performance of Chinese companies: Evidence from the Shanghai Stock Exchange. International Review of Financial Analysis, 42, pp53-63
* Feng, T. and Wang, D. (2016). “The Influence of Environmental Management Systems on Financial Performance: A Moderated-Mediation Analysis” J Bus Ethics,Vol 135,pp 265–278.
* Font, X. Garay, L. and Jones, S. (2016). “Sustainability motivations and practices in small tourism enterprises in European protected areas” J. Clean. Prod. 137,pp 1439-1448.
* Gavrilovi, Z and Maksimovi, M. (2018). “Green Innovations in the Tourism Sector”.Strategic Management, Vol. 23, No. 1,pp 036-042.
* Green Hotels Association(2007). What Are Green Hotels, Retrieved from http://www. greenhotels. com/whatare. Htm Grounded Theory Procedures and Techniques”, Sage.Grounded Theory Procedures and Techniques”, Sage.
* Gunarathne N. (2013). “The Use of Accounting in Supporting Sustainable Tourism: The Case of the Sri Lankan hotels”. Session VI – Sustainable Tourism, pp127-140.
* Hwang, J. & Choi, J.K. (2018). “An Investigation of Passengers’ Psychological Benefits from Green Brands in an Environmentally Friendly Airline Context: The Moderating Role of Gender” sustainability, 10, 80, doi:10.3390/su10010080 www.mdpi.com/journal/sustainability
* Jabbour, C.J.C. & Santos, F.C.A. (2008a). The central role of human resource management in the search for sustainable organizations, The International Journal of Human Resource Management, 19(12), 2133-2154.
* Jayakumar, C. (2017). Green marketing and sustainability. Retrieved September 15, 2017 from Academia:
* Journal of Business Research, 58(4), 430-438.
* Klingenberg, B and Geurts, T. G. (2009). “A theoretical framework for financial performance measurement of operations management strategies”. Proceedings of the Northeast Decision Sciences Institute, Smithfield, RI, April,pp1-3.
* Lee, J. (2001). “A Grounded Theory: Integration and Internalization in ER Adoption and Use”. Unpublished Doctoral Dissertation, University of Nebreska,
* Li, S. Ngniatedema, T. and Chen, F. (2017). “Understanding the impact of green initiatives and green performance on financial performance in the US”. Business Strategy & the Environment, Vol. 26 No. 6,pp 776-790.
* Lo, C.K.Y. Yeung, A.C.L. Cheng, T.C.E. 2012. The impact of environmental management systems on financial performance in fashion and textiles industries. Int. J.
* Meler, M. & Ham, M. (2012). Green marketing for green tourism. Retrieved July 22, 2017 from ResearchGate https://www.researchgate.net/profile/Marcel_Meler/publi cation/266853946_GREEN_MARKETING_FOR_GREEN_TOURISM/links/543d6bcc0cf2d6934ebcf489.pdf
* Memarzadeh, F & Anand, S. (2020). Hotel Guests' Perceptions of Green Technology Applications, and Practices in the Hotel Industry, International Journal of Tourism and Hospitality Management in the Digital Age (IJTHMDA), 4(1), 10.4018/IJTHMDA.2020010101. pp1-9.
* Merli, R.Preziosi, M. Acampora, A. &Ali, F. (2019). Why should hotels go green? Insights from guests experience in green hotels. International Journal of Hospitality Management 81. pp 169–179.
* Miroshnichenko, M. Barontini, I. R. and Testa, F. (2017). “Green practices and financial performance: A global outlook” Journal of Cleaner, Production 147,pp 340-351.
* Montabon, F. (2007). “An examination of corporate reporting, environmental management practices and firm performance” Journal of Operations Management 25,pp 998–1014.
* Nagra, V.(2015). Environmental Education Awareness Among School Teachers in Relation To Level and Residential Background, International Journal of Advanced Research in Management and Social Sciences, 4(4):116-123
* Olya, H. Bagheri, P. & Tumer, M. (2019). Decoding behavioural responses of green hotel guests: A deeper insight into the application of the theory of planned behaviour. International Journal of Contemporary Hospitality Management. 10.1108/IJCHM-05-2018-0374.
* Ormazabal, M. Sarriegi, J. M. & Viles, E. (2017). Environmental management maturity model for industrial companies. Management of Environmental Quality: An International Journal, 28(5), 632-650.
* Pham, N. T Tuckova, Z. Jabbour, C. J. C. (2019). Greening the hospitalityin dustry:How do green human resource management practices influence organization al citizenship behavior in hotels? Amixed-methods study. Tourism Management 72. pp. 386–399.
* Polonsky, M. J. Rosenberger, P. J. (2001). “Reevaluating green marketing: a strategic approach”. Business Horizons, 44(5), pp: 21-30.
* Preston, L. & O'Bannon, D. (1997).The corporate social-financial performance relationship.A typology and analysis. Business and Society, 36,pp: 419-429
* Pride, W. M. & Ferrell, O. C. (1993). Marketing – Concepts and Strategies. Boston: Houghton-Mifflin. Prod. Econ. 135, 561-567. http://dx.doi.org/10.1016/j.ijpe.2011.05.010
* Renwick, D. Jabbour, C.J.C. Muller-Camen, M. Redman, T. and Wilkinson, A. (2012), Introduction to the Green (environmental) human resource management special issue, International Journal of Human Resource Management, 23, 3498-3499.
* Sarkis J. Gonzalez-Torre, P. and Adenso-Diaz, B. (2010). “Stakeholder pressure and the adoption of environmental practices: The mediating effect of training”. Journal of Operations Management, 28(2): pp163-176.
* Shekari.H,& Ghatari.A.R, (2013). Promoting Corporate Image: A Reflection on Green Supply Chain Management Approach, Int. J. Manag. Bus. Res. 3 (4), 311-324.
* Sirmon, D. G. Hitt, M. A. & Ireland, R. D. (2007). Managing firm resources in dynamic environments to create value: Looking inside the black box. Academy of Management Review, 32(1), 273-292.
* Song, H. Zhao, C. & Zeng, J. (2017). Can environmental management improve financial performance: An empirical study of A-shares listed companies in China. Journal of Cleaner Production, 141,pp 1051-1056.
* Sroufe, R. (2003). Effects of environmental management Sroufe, R. (2003). Effects of environmental management systems on environmental management practices and operations, Production and Operations Management, 12(3), 416-431.
* Strauss, A. and Corbin J. (1990). “Basic of qualitative research: Techniques and procedures for developing grounded theory”. 2 ed, Thousand Oaks, Sage.:
* Su, L, & Swanson, S. R. (2019). “Perceived corporate social responsibility's impact on the well-being and supportive green behaviors of hotel employees: The mediating role of the employee-corporate relationship” Tourism Management 72. pp 437–450.
* Ting, C.T. Hsieh, C. M. Chang, H.P & Chen, H. C. (2019). “Environmental Consciousness and Green Customer Behavior: The Moderating Roles of Incentive Mechanisms” sustainability, 11, 819; doi:10.3390/su11030819.
* Trivedi, R. Patel, D. & Acharya, N.(2018). (Forthcoming) Causality analysis of media influenc on environmental attitude, intention and behaviors leading to green purchasing. Journal of Cleaner Production. http://hdl.handle.net/10454/16300
* Tsai, K. H. & Yang, S. Y. (2013). Firm innovativeness and business performance: The joint moderating effects of marke turbulence and competition. Industrial Marketing.
* Tugores, M. (2015).“The impact of innovation on firms’ performance: an analysis of the hotel sector in Majorca”, Tourism Economics, 21 (1), pp121–140.
* Vachon, S. & Klassen, R. D. (2008). Environmental management and manufacturing performance: The role of collaboration in the supply chain. International Journal of Production Economics, 111(2),pp 299-315.
* Vejzagic, V. Brown, J. B. and Schmidt, P. (2018). “Accounting for Sustainability: Environmental Indicators from Croatian Hotels”. International Journal of Business Management and Commerce, Vol. 3 No. 4, pp24-34.
* Verma, V. K &Chandra, B. (2018). “Intention to implement green hotel practices:evidence from Indian hotel industry” Management Practice, Vol. 11, No. 1.pp24-41.
* Vipinder, N.(2010). Environmentaleducation awareness amon schoolteachers, The Enovironmentalist, 30(1): 153-162.
* Waddock, S. A. and Graves, S. B. 1997. The corporate social performance-financial performance link. Strategic Management Journal, 18 (4), 303-319.
* Wahba, H. & Elsayed, K. (2015). The mediating effect of financial performance on the relationship between social responsibility and ownership structure. Future Business Journal, 1(1), 1-12.
* Wang, Z. C. Cao, J. J. Hu, H. and Yu, P. (2019). “The influence of environmental background on tourists' environmentally responsible behavior”. Journal of Environmental Management 231,pp 804–810.
* Yang, C. L. Lin, S. P. Chan, Y. H. & Sheu, C. (2010). Mediated effect of environmental management on manufacturing competitiveness: An empirical study. International Journal of Production Economics, 123(1), pp210-220.
* Zeng, S. X. Meng, X. H. Zeng, R. C. Tam, C. M. Tam, V. W. Y. and Jin, T.(2011). “How environmental management driving forces affect environmental and economic performance of SMEs: A study in the Northern China district”. Journal of Cleaner Production, 19 (13),pp 1426–1437
_||_