مقایسه مربوط بودن سود عملیاتی در مقایسه با سود غیرعملیاتی در بازار سرمایه ایران
الموضوعات : حسابداری مدیریتدکترساسان مهرانی 1 , پریسا سادات بهبهانی نیا 2
1 - نویسنده اول و مسئول مکاتبات
2 - ندارد
الکلمات المفتاحية: مربوط بودن, سود عملیاتی, تئوری حمام بزرگ,
ملخص المقالة :
در تحقیق حاضر مربوط بودن سود عملیاتی در مقایسه با اقلام غیر عملیاتی سود در بازار سرمایه ایران بررسیشد. با توجه به هدف اصلی حسابداری مربوط بودن مفهومی است که همیشه مورد توجه حسابداران و استانداردگذاران حسابداری بوده است.طبق تعریف یک قلم اطلاعاتی در صورتی مربوط است که انعکاس آن در ارزشهایبازار دارایی مربوط ناچیز نباشد. برای تحقیق مذکور در طول سالهای1379-1385، 85شرکت در هرسال و درمجموع 581 شرکت/سال مورد بررسی قرار گرفته و از آزمون رگرسیون چند متغیره، آزمونهای tو والد استفاده شد نتیجه تحقیق نشان داد که رقم سودهای غیر عملیاتی برای بازار مربوط تر بوده است. نتیجه حاصل می تواند مویدتئوری حمام بزرگ بوده و به دلیل آگاهی بازار از انتخابهای مدیریت در این اقلام، برای رسیدن به سود مورد نظرخود باشد. بنابراین این ارقام نسبت به سود عملیاتی برای بازار سرمایه بیشتر مربوط بوده اند.