بررسی اثر کیفیت گزارشگری مسئولیت اجتماعی شرکتها، ویژگیهای حاکمیت شرکتی، عملکرد مالی، بر شهرت اجتماعی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران
الموضوعات : حسابداری مدیریتصدیقه گرمسیری 1 , حمیدرضا وکیلی فرد 2 , قدرتاله طالبنیا 3
1 - دانشجوی دکتری حسابداری دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
2 - دانشیار و عضو هیِت علمی گروه حسابداری دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
3 - دانشیار و عضو هیِت علمی گروه حسابداری دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: شهرت اجتماعی شرکت, مسئولیت اجتماعی شرکت, ویژگی های حاکمیت شرکتی, عملکرد مالی,
ملخص المقالة :
هدف از پژوهش حاضر بررسی اثر عواملی همچون کیفیت گزارشگری مسئولیت اجتماعی شرکتها، ویژگیهای حاکمیت شرکتی، عملکرد مالی، بر شهرت اجتماعی در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، در بازه زمانی 1393-1389 می باشد. به منظور آزمون فرضیههای پژوهش از مدل رگرسیون خطی چند متغیره (OLS) استفاده شده است و شیوه بررسی داده ها پانل (ترکیبی) است. در این راستا سه فرضیه تدوین گردید .یافته های تجربی حاصل از آزمون فرضیه های پژوهش نشان میدهند که عامل کیفیت گزارشگری مسئولیت اجتماعی دارای ارتباط مستقیم با شهرت اجتماعی شرکت میباشد، و ازمیان ویژگیهای حاکمیت شرکتی عامل دوگانگی پست مدیر عامل دارای رابطه ای معکوس، میزان مالکیت هیئت مدیره و عضویت صنعتی دارای رابطه مستقیم و سه عامل اندازه هیئت مدیره، اندازه شرکت، نسبت اعضای موظف هیئت مدیره دارای رابطه معناداری با شهرت اجتماعی نیستند و در نهایت یافتههای پزوهش نشان داد که بین عملکرد مالی و شهرت اجتماعی شرکت رابطه معناداری وجود ندارد.
* آذر، ع. و منصور مؤمنی(1385) ˛ آمار و کاربرد آن در مدیریت، جلد دوم˛ تهران: انتشارات سمت، صص 182-15.
* افلاطونی، عباس ولیلی نیکبخت ،(1389)، کاربرد اقتصاد سنجی در تحقیقات حسابداری، مدیریت مالی و علوم اقتصادی، تهران: انتشارات ترمه˛ صص 88-20.
* تهرانی، رضا (1390)، مبانی مدیریت مالی، تهران: انتشارات نگاه دانش˛ صص 121-10.
* راعی، رضا (1392)، مدیریت سرمایهگذاری پیشرفته، تهران: انتشارات نگاه دانش˛ صص 215-18.
* رهنمای رودپشتی، فریدون و الهکرم صالحی (1390)، مکاتب و تئوری های مالی و حسابداری، تهران: انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات˛.40-312
* شباهنگ، رضا (1390)، تئوری حسابداری، جلد اول، تهران : انتشارات سازمان حسابرسی˛ 15-7.
* شباهنگ، رضا (1390) ، تئوری حسابداری ، جلد دوم ، تهران : انتشارات سازمان حسابرسی .1-180
* نیکومرام، هاشم (1392)، مدیریت مالی راهبردی ، تهران : انتشارات کسا کاوش˛240-20.
* Aaker, D. A. and Jacobson, R. ( 1994 ) The financial information content of perceived quality. Journal of Marketing Research 31 (2): 191.
* Aaker, D. A. and Jacobson, R. ( 2001 ) The value relevance of brand attitude in hightechnology markets. Journal of Marketing Research 38 (4): 485 – 493.
* Aaker, David A., (1996), Building Strong Brands, The Free Press, New York Aaker, David A., (1991), Managing Brand Equity, The Free Press, New York.
* Barth, M., Clement, M., Foster, G. and Kaszink, R.( 1998 ) Brand values and capital market valuation.Review of Accounting Studies 3 (1 – 2): 41 – 68
* Belo, Frederico., Lin, Xiaoji. And Vitorino, Maria. (2013), available athttp://ssrn.com/abstract=1805124
* Fernandez, Pablo, (2013), IESE Business School, University of Navarra, a literature review, working paper
* Kirk, C. P., Ray, I., Wilson, B., (2012), The impact of brand value on firm valuation: The moderating influence of firm type, Journal of Brand Management, Macmillan Publishers Ltd. 1350-23IX Jour
* Keller, Kevin L., (2008), Strategic Brand management. Prentice Hall, New Jersey, 2008.
* Keller, Kevin L., (1999), “Brand mantras: Rationale, Criteria and Examples”, Journal of Marketing Management, Volume 15, Pages 43-51
_||_