موقعیت استراتژیک و ارزشیابی عملکرد شرکت
الموضوعات : حسابداری مدیریتدکتر هاشم ولی پور 1 , ستار باصری 2
1 - ندارد
2 - ندارد
الکلمات المفتاحية: موقعیت استراتژیک, استراتژی تمایز, استراتژی رهبری هزینه ها,
ملخص المقالة :
تحقیق حاضر به بررسی تأثیر موقعیت استراتژیک بر عملکرد شرکت، در شرکت های پذیرفته شده در بورساوراق بهادار تهران پرداخته است. با توجه به نوع فعالیت شرکت، وضعیت رقبا و نیاز و سلیقه های مشتریان، شرکتها نیازمند اتخاذ استراتژی خاصی می باشند تا بتوانند به طور کارآمد با رقبا به رقابت بپردازند، که موجب بهبودعملکرد مالی در سال های آتی می شود . پژوهش حاضر با انتخاب 38 شرکت از بین شرکت های پذیرفته شده دربورس اوراق بهادار تهران برای دوره زمانی 1381 تا 1387 ، انجام شده است . روش تحقیق در این پژوهشهمبستگی است . برای تجزیه و تحلیل داده ها و آزمون فرضیه های پژوهش، از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی چند متغیره و تجزیه و تحلیل ANOVA استفاده شده است. نتایج حاکی از آن است که اگرچه بکارگیری استراتژی تمایز و رهبری هزینه ها منجر به ایجاد عملکرد موفقمالی می گردد، اما تنها با بکارگیری استراتژی تمایز می توان این عملکرد موفق مالی را در سال های آتی حفظنمود.