تحلیل نقش واسطهای خودشیفتگی حسابرس بر رابطه بین استراتژیهای مذاکره با صاحبکار و کیفیت حسابرسی
الموضوعات : حسابداری مدیریتمهدی کریمی شهرکی 1 , محمد رضا پورعلی لاکلایه 2 , محمود صمدی لرگانی 3
1 - دانشجوی دکتری حسابداری، گروه حسابداری، واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی، تنکابن، ایران
2 - دانشیارحسابداری، گروه حسابداری، واحد چالوس، دانشگاه آزاد اسلامی، چالوس،ایران(نویسنده مسئول)
3 - استادیار حسابداری، گروه حسابداری، واحد تنکابن، دانشگاه آزاداسلامی،تنکابن، ایران
الکلمات المفتاحية: استراتژی های مذاکره, کیفیت حسابرسی, خودشیفتگی حسابرس,
ملخص المقالة :
کیفیت مطلوب حسابرسی نقش بااهمیتی را در حاکمیت شرکتی ایفا میکند و اطمینان بخشی مستقلی را برای سرمایهگذاران و دیگر سهامداران به ارمغان میآورد. ازآنجاکه حسابرس بهعنوان محافظ داراییهای شرکت و حقوق سهامداران شناخته میشود، باید عملکرد آن معتبر و قابلاعتماد باشد. از طرفی تمایلات خودشیفته در بین حسابرسان شایع و این یافتهها نگرانکننده است زیرا خودشیفتگی با رفتارهای نامطلوب مختلفی ازجمله ریسکپذیری بیشازحد همراه است. خودشیفتگی حسابرس ممکن است در روند مذاکرات مشکلاتی را ایجاد کند و باعث تأخیر حسابرسی شده و بر اثربخشی خدمات حسابرسی تأثیر منفی بگذارد. هدف بررسی رابطه بین استراتژیهای مذاکره و کیفیت حسابرسی با توجه به نقش واسطهای خودشیفتگی حسابرس می باشد. نمونه آماری مورد مطالعه در این پژوهش شامل 209 نفر از حسابرسان شهر اصفهان میباشند که با استفاده از پرسشنامههای: کیفیت حسابرسی،. استراتژیهای بهینه مذاکره وشخصیت خودشیفته آمز .و روش مدلسازی معادلات ساختاری، نرمافزار PLS مورد آزمون قرار گرفتند. نتایج پژوهش نشان داد، که استراتژی مجادله، به طور غیرمستقیم از طریق متغیر واسطهای خودشیفتگی تاثیر مثبت و استراتژیهای: سازش، واگذاری و بسط برنامهکاری به طور غیرمستقیم تاثیر منفی بر کیفیت حسابرسی دارند. اما بین استراتژی حل مسئله به طور غیرمستقیم از طریق متغیر واسطهای خود شیفتگی با کیفیت حسابرسی رابطه معناداری یافت نشد. همچنین بین خودشیفتگی حسابرس و کیفیت حسابرسی رابطه مثبت و مستقیم وجود داشت. با توجه به نتایج آزمون فرضیهها پیشنهاد میگردد آزمونهای شخصیتی برای انتخاب، حسابرسان، مدیران عامل و مدیران مالی برقرار گردد. تا مدیرانی که انتخاب میشوند به دور از اختلالهای شخصیتی تأثیری بر کیفیت گزارشگری مالی نذاشته باشند.
احمدزاده، طه؛ خیرالهی، فرشید، شاهویسی، فرهاد، طاهرآبادی، علی اصغر (1396). بررسی رابطه بین ابعاد شخصیتی و نوع جنسیت با رفتارهای کاهنده کیفیت حسابرسی، مجله حسابداری سلامت، 2(18)، 23-1.
ساعی، محمدجواد؛ لاری دشت بیاض، محمود و حمید خادم (1397)، بازی استراتژیک مدیر-حسابرس: شواهدی از تئوری بازیها، فصلنامه بررسیهای حسابداری و حسابرسی، 25،(4)، 518-497.
داوری، علی و رضازاده، آرش (1392). مدلسازی معادلات ساختاری با نرم افزار PLS. تهران، سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی.
زارع، منصور؛ بنی مهد، بهمن؛ وکیلی فرد، محمدرضا، رهنمای رودپشتی، فریدون، (1395). نقش خودشیفتگی در تمایل به مدیریت سود، پژوهشهای تجربی حسابداری، 10(38)، 24-1.
کاظمی علوم، مهدی؛ رضازاده، جواد و غلامرضا کردستانی (1398) شناسایی و رتبهبندی عوامل مؤثر بر اتخاذ استراتژی امتیاز دهی در مذاکرات حسابرس و صاحبکار، دوفصلنامه حسابداری ارزشی و رفتاری، 4(8)، 215-163.
کاظمی علوم، مهدی؛ رضازاده، جواد و غلامرضا کردستانی (1398) شناسایی و رتبهبندی عوامل مؤثر بر اتخاذ استراتژی امتیاز دهی در مذاکرات حسابرس و صاحبکار،
کریمی، زهرا، یعقوب نژاد، احمد، صمدی لرگانی، محمود، و پورعلی، محمدرضا. (1400). ارزیابی تاثیر سوگیری های روانشناختی فردی و ابعاد شخصیتی حسابرسان بر کیفیت حسابرسی. پژوهش های حسابداری مالی و حسابرسی 13(4)، 23-52.
محسنی نیا، سعید. و باباجانی، جعفر.، و بولو، قاسم(1398). الگوی کیفیت حسابرسی داخلی. پژوهش های کاربردی در گزارشگری مالی، 8(15), 38-7.
مسافری نژادمقدم، فاطمه (1398)؛ بررسی تأثیر ویژگیهای شرکت بر کیفیت حسابرسی در شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران؛ مجله رویکردهای پژوهشی نوین در مدیریت و حسابداری؛ 13(1) ۳۴۴-۳۳۰.
مهرانی، کاوه؛ یزدانی، سیما؛ بهبهانینیا، پریساسادات و هدی اسکندر (1392)، نحوه انتخاب استراتژیهای مذاکرات با مدیر توسط حسابرس، پژوهش حسابداری، 2(8)، 122-101.
حق بین, آزادی هیر, کیهان, پورعلی لاکلایه, صمدی لرگانی, محمود.(1400). بررسی تاثیرجنسیت بر رابطه بین استرس و کیفیت حسابرسی. حسابداری دولتی 101-112و (2)8
حق بین, پ., آزادی, ک., کیهان, پورعلی لاکلایه, & صمدی لرگانی(1400). تأثیر هویت اجتماعی و انعطافپذیری بر کیفیت حسابرسی با تأکید بر نقش استرس. پژوهش های حسابداری مالی و حسابرسی199-222و(53)14
Adhariani، D. (2021). In auditor, we trust: 44 years of research on the auditor-client relationship and future research directions. Meditari Accountancy Research, 30(2).
Antle, R., and B. Nalebuff. 1991. Conservatism and auditor-client negotiations. Journal of Accounting Research, 29: 31-54.
Appelgren، Leif (2019) ، optimal auditing of social benefit fraud: a case study، Empirical Economics. 56(1) ، 203–231.
Awadallah، E. (2018). Auditor-client negotiations: applying the dual concerns model in an emerging economy. International Journal of Managerial and Financial Accounting، 10(3) ، 250-272.
Akers، M. D.، D. E. Giacomino، and J. Weber. (2014). Narcissism in public accounting firms. Accounting and Finance Research 3 (3): 170–8.
Bennett، G. B.، R. C. Hatfield and C. Stefaniak. 2015. The Effect of Deadline Pressure on Pre-Negotiation Positions: A Comparison of Auditors and Client Management. Contemporary Accounting Research، 32(4) ، 1507-1528.
Brown، H. L.، & Johnstone، K. M. (2009). Resolving disputed financial reporting issues: Effects of auditor negotiation experience and engagement risk on negotiation process and outcome. Auditing a Journal of Practice & Theory، 28(2) ، 65-92.
Christensen, B. E.; Omer, T. C.; Sharp, N. Y.; and M. K. Shelley (2014). “Have Audits Once Again BecomeJust Another Commodity?” Available at SSRN: https://ssrn.com/ abstract= 2184413 or http://dx.doi .org/10.2139 /ssrn.2184413. [Online] [29 May 2018].
DeAngelo، L. E. (1981). Auditor size and audit quality. Journal of accounting and economics، 3(3) ،183-199.
El-Dyasty، M. M.، & Elamer، A. A. (2020). The effect of auditor type on audit quality in emerging markets: Evidence from Egypt. International Journal of Accounting & Information Management 29(1), 43-66.
Eilifsen، A.، & Willekens، M. M. T. A. (2008). In the name of trust: some thoughts about trust، audit quality and audit regulation in Europe. In Auditing، trust and governance: Developing regulation in Europe (pp. 1-18). Routledge.
Church، B. K.، Dai، N. T.، Kuang، X.، & Liu، X. (2020). The Role of Auditor Narcissism in Auditor‐Client Negotiations: Evidence from China. Contemporary Accounting Research، 37(3) ، 1756-1787.
Ham، C.، M. Lang، N. Seybert، and S. Wang. (2017). CFO narcissism and financial reporting quality. Journal of Accounting Research 55 (5), 1089–1135.
Grijalva، E.، and P. D. Harms. (2014). Narcissism: An integrative synthesis and dominance complementarity model. Academy of Management Perspectives 28 (2), 108–127.
Gibbins، M.، Salterio، S.، & Webb، A. (2001). Evidence about auditor–client management negotiation concerning client is financial reporting. Journal of Accounting Research، 39(3) ، 535-563.
Karim، A. H. M.، AL-Shatnawi، H. M.، Jaf، R. A. S.، Al-Kake، F.، & Hamawandy، N. M. 2020. The role of adopting strategic audit to improve audit quality. management، 7(11), 2556-2568.
Lin. F, Lin. S. W, Fang. W. C. 2022. Impact of CEO narcissism and hubris on corporate sustainability and firm performance. North American Journal of Economics and Finance. Vol. 59.
Luchner، A. F.، J. M. Houston، C. Walker، and M. A. Houston. (2011). Exploring the relationship between two forms of narcissism and competitiveness. Personality and Individual Differences 51(6), 779–82.
Mohammadi, M. (2011). “Relationship between Personality Characteristics and Reduced Audit Quality Behaviors”, M. A. Thesis in Accounting, Islamic Azad University, Central Tehran Branch. 141, 794-807 [In Persian].
Majors، T. (2016). The interaction of communicating measurement uncertainty and the dark triad on managers’ reporting decisions. The Accounting Review 91(3): 973–92.
Perreault، S.، Kida، T.، & David Piercey، M. (2017). The relative effectiveness of simultaneous versus sequential negotiation strategies in auditor‐client negotiations. Contemporary Accounting Research، 34(2) ،1048-1070.
Perreault, S. & Kida, T. (2011), “The Relative Effectiveness of Persuasion Tactics in Auditor–Client Negotiations”, Accounting, Organizations and Society, 36(8), 534-547.
Saiewitz، A.، and T. Kida. (2018). The effects of an auditor’s communication mode and professional tone on client responses to audit inquiries. Accounting، Organizations and Society 65 (1), 33–43.
Sun، Y.، H. T.، Tan، and J. Zhang. 2015. Effect of ConcessionǦTiming Strategies in Auditor±Client Negotiations: It Matters Who Is Using Them. Contemporary Accounting Research 32(4), 1489-1506.
Xiao، T.، Geng، C.، & Yuan، C. (2020). How audit effort affects audit quality: An audit process and audit output perspective. China Journal of Accounting Research، 13(1), 109-1.
Xiang, R, and Song. C. 2021. CFO narcissism and audit fees: Evidence from listed companies in China. China Journal of Accounting Research. Vol. 24, 257-274.
Wang، K. J.، & Tuttle، B. M. (2009). The impact of auditor rotation on auditor–client negotiation. Accounting، Organizations and Society، 34(2) ، 222-243.
Zalaghi, H.; Bakhtiar Vand, A. A.; and S. Ebrahimzadeh (2017). “Impact of Audit Quality on Predicting Future Operational Cash Flows”, Journal of Empirical Financial Accounting Research, 13(53). 165- 190.
_||_