بررسی رابطه بین مسئولیتپذیری اجتماعی شرکت ها و چسبندگی هزینهها
الموضوعات : حسابداری مدیریتناصر ایزدی نیا 1 , مجید هاشمی دهچی 2
1 - دانشیار گروه حسابداری، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
2 - دانشجوی دکتری حسابداری، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
الکلمات المفتاحية: چسبندگی هزینه, رفتار نامتقارن هزینه, مسئولیتپذیری اجتماعی شرکت,
ملخص المقالة :
یافتههای پژوهشهای اخیر درباره رفتار هزینهها نشان داده است که هزینهها متناسب با تغییرات فروش تغییر نمی کند. بهعبارت دیگر، هزینهها هنگام افزایش فروش، افزایش مییابد، اما در هنگام کاهش فروش، به همان میزان کاهش نمییابد، این رفتار نامتقارن هزینه ها، چسبندگی هزینه نامیده می شود. از لحاظ نظری،مسئولیتپذیری اجتماعی شرکتها از عوامل اصلی مؤثر بر چسبندگی هزینه ها است. برای اندازه گیری مسئولیت پذیری اجتماعی شرکت ها به عنوان متغیر مستقل، از معیارهایی کا. ال. دی استفاده شده است. بنابراین هدف این پژوهش تعیین تأثیر مسئولیتپذیری اجتماعی شرکتها بر چسبندگی هزینهها میباشد. به منظور آزمون فرضیه های پژوهش، به بررسی 115 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در دوره زمانی 1385 تا 1393 پرداخته شد. همچنین برای آزمون فرضیههای پژوهش از الگوی رگرسیون چند متغیره و شیوه دادههای ترکیبی استفاده گردید. نتایج نشان میدهد رابطه مثبت و معناداری بین مسئولیتپذیری اجتماعی شرکتها و چسبندگی هزینه وجود دارد. به بیان دیگر مسئولیتپذیری اجتماعی شرکت منجر به افزایش چسبندگی هزینه میشود.
* حاجیها، زهره، سرفراز، بهمن (1393). بررسی رابطه بین مسئولیت پذیری اجتماعی شرکت ها و هزینه حقوق صاحبان سهام. پژوهشهای تجربی حسابداری، شماره 14، 105-123.
* حیدری، مهدی. (1393). بررسی تأثیر عامل رفتاری اعتماد به نفس بیش از حد مدیریت بر چسبندگی هزینه: نقش تعدیلی عوامل اقتصادی و عوامل مبتنی بر نظریه نمایندگی در آن. بررسیهای حسابداری و حسابرسی، دوره 21، شماره 2، صص 151-172.
* خانی، عبدالله، غفاری، محمدجواد و محمدعلی شاه محمدی. (1393). بررسی تأثیر حاکمیت شرکتی بر عدم تقارن هزینهها. دانش حسابداری مالی، شماره 3، صص 125-145.
* خواجوی، شکرالله، بایزدی، انور، جبارزاده، سعید. (1390). بررسی رابطه بین مدیریت سود و مسئولیت پذیری اجتماعی شرکت ها. پیشرفتهای حسابداری، شماره سوم، 29-54.
* عربصالحی، مهدی، صادقی، غزل. (1392). رابطه مسئولیت اجتماعی با عملکرد مالی شرکت ها. پژوهشهای تجربی حسابداری، شماره 9، ص 1-20.
* فروغی، داریوش، شهشهانی، مرتضی، پورحسن، سمیه. (1386). نگرش مدیران در مورد افشای اطلاعات حسابداری اجتماعی. مجله بررسیهای حسابداری و حسابرسی، دوره 15، ص 55-70.
* کردستانی، غلامرضا و سید مرتضی مرتضوی. (1391). شناسایی عوامل تعیینکننده چسبندگی هزینههای شرکتها. پژوهشهای حسابداری مالی، شماره 3، 13-32.
* مران جوری، مهدی، علی خانی، رضیه (1393). افشای مسئولیت اجتماعی و راهبری شرکت. بررسیهای حسابداری و حسابرسی، 21،ص328-349.
* نمازی، محمد، دوانی پور، ایرج. (1389). بررسی تجربی رفتار چسبندگی هزینهها در بورس اوراق بهادر تهران. بررسیهای حسابداری و حسابرسی، شماره 62، صص 85-102.
* هاشمی، سیدعباس؛ امیری، هادی و علی نجاتی. (1393). تأثیر چسبندگی هزینهها برمحافظهکاری شرطی و عدم تقارن اطلاعاتی. حسابداری مدیریت، شماره 23، صص 43-56.
* Anderson, M., & Lee, J. (2016). Asymmetric Cost Behavior: A Life Cycle Analysis.http://aaahq.org/Meetings/2016/Management-Accounting/Program.
* Anderson, M.& Banker, R.& Huang,R., &Janakiraman, S. (2007). Cost Behavior and Fundamental Analysis of SG&A Costs. Journal of Accounting, Auditing& Finance, 22, pp1-28.
* Anderson, M.& Banker, R., &Janakiraman, S. (2003). “Are Selling, General, and Administrative Costs "Sticky"?”. Journal of Accounting Research, (41),47-63.
* Chen, C., Lu, H., and Sougiannis, T. (2012). The Agency Problem, Corporate Governance, and the Asymmetrical Behavior of Selling, General, and Administrative Costs. Contemporary Accounting Research 29(1): 252-282.
* Hasan, A.& Habib,M.(2015). Corporate social responsibility and cost stickiness. www.ssrn.com.
* Huang,c(2010). Corporate social responsibility and coporate performance. Journal of Management and Organization, 16 (5) , 641-655.
* Horngren, C. T., Foster, G., &Datar, S. M. (2006). CostAccounting: A Managerial Emphasis. Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall.
* Kim, Y.& Park, M & Weir, B.(2011) Is earnings quality associated with corporate social responsibility. www.ssrn.com
* Medeiros, O. R& Costa, P. S. (2004). Cost Stickiness in Brazilian Firms. Working Paper, Available at: http://ssrn.com.
* Sandhu, H. &Kapoor, S. (2010) . Corporate social responsibility initiatives: An analysis of voluntary corporate disclosure. South Asian Journal of Management, 17 (2) , 47-80.
* Xue, S. and Hong, Y. (2015). Earnings Management. Corporate Governance and Expense stickness. China Journal of Accounting Research. Available at: http://dx.doi.org/10.1016/j.cjar.2015.02.00.