تأثیر فرهنگ سازمانی بر کیفیت سود شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران
الموضوعات : حسابداری مدیریتزهرا دیانتی دیلمی 1 , وحید طیبی 2
1 - نویسنده مسئول
2 - ندارد
الکلمات المفتاحية: فرهنگ سازمانی, کیفیت سود, مدل های فرهنگ سازمانی,
ملخص المقالة :
نتایج تحقیقات انجام شده در زمینه کیفیت سود نشان می دهد عوامل متعددی بر کیفیت این اقلام اثر گذارهستند. از جمله این عوامل می توان به عوامل فرهنگی و ابعاد اخلاقی، نوع مالکیت شرکت ها، میزان حمایت هایحقوقی کشورها از سرمایه گذاران، فشارهای قانونی، شاخص افشا و موارد دیگر اشاره نمود؛ لذا تحقیق حاضر بهدنبال آن بوده است که از میان این عوامل، به بررسی مؤلفه های فرهنگ سازمانی بر کیفیت سود شرکت های پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار بپردازد. برای این منظور با توزیع پرسشنامه مدل فرهنگ سازمانی کمرون و فریمن بینمدیران مالی این شرکت ها ابتدا نوع فرهنگ سازمانی آن ها تعیین و سپس داده های مربوط به کیفیت سود به طریقاسناد کاوی از صورت های مالی شرکت ها استخراج گردید. سپس با استفاده از داده های جمع آوری شده و مدلمعادلات ساختاری مبتنی بر حداقل مربعات جزئی، الگوی علی تأثیر گذاری ابعاد فرهنگی بر کیفیت سود ارائه شد.نتایج تحلیل آماری داده های جمع آوری شده از 85 شرکت، نشان می دهد که ابعاد فرهنگ سازمانی مدیران(ادهوکراسی- بازار - سلسله مراتبی) بر کیفیت سود گزارش شده توسط آن ها تأثیر مثبت دارد و 43.5 % از تغییرات این متغیر را تبیین می نماید.