ارائه الگوی حسابداری مدیریت استراتژیک مبتنی بر ایفای نقش مسئولیت های اجتماعی
الموضوعات : حسابداری مدیریت
رضا مظفری
1
(
دانشجوی دکتری حسابداری، واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی، تنکابن، ایران
)
محمد رضا پورعلی لاکلایه
2
(
دانشیار گروه حسابداری، واحد چالوس، دانشگاه آزاد اسلامی، چالوس، ایران(نویسنده مسئول)
)
محمود صمدی لرگانی
3
(
استادیار، گروه حسابداری، واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی، تنکابن، ایران
)
سید فخرالدین فخر حسینی
4
(
دانشیار گروه حسابداری، واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی، تنکابن، ایران
)
الکلمات المفتاحية: حسابداری مدیریت استراتژیک, تحلیل مضمون, مسئولیت های اجتماعی,
ملخص المقالة :
موفقیت هر سازمان در رسیدن به اهداف خود به نحو قابل توجهی به تصمیمات مدیران بستگی دارد. موفقیت حسابداری مدیریت استراتژیک نیز بستگی به این دارد که بتواند با ارائه اطلاعات مفید، تصمیمگیری مدیران را بهبود بخشد؛ اما مسألهی اصلی در حسابداری مدیریت استراتژیک، توجه به ذینفعان و مدیریت مؤثر بر آنها از طریق به کارگیری مؤلفههای مسئولیتهای اجتماعی است که اخیراً به عنوان یکی از الزامات عرصهی حسابداری و مالی در میان کسب و کارها، شرکتها و سازمانها مطرح شده است. به همین منظور در مقاله حاضر، با استفاده از روش تحلیل مضمون به ارایه مدل مفهومی در راستای ارائهی الگوی حسابداری مدیریت استراتژیک مبتنی بر ایفای نقش مسئولیتهای اجتماعی از طریق مصاحبه با خبرگان پرداخته شده است که نمونهی آماری به صورت هدفمند و در دسترس به تعداد 15 نفر تا دستیابی به اشباع نظری صورت گرفت. نتایج تحقیق در قالب مدل ارایه شده دارای چهار بُعد مشتمل بر عوامل الزامآور، عوامل ساختاری، عوامل بسترساز و عوامل تسهیلگر میباشد که هر یک دارای مؤلفهها و شاخصهای متناظر میباشد.