ارائه الگوی پیشنهادی حسابرسی با ساختار تردیدگرایی حرفهای بر اساس نظریه ذهنیت و نگرش
الموضوعات : حسابداری مدیریت
1 - دانشیار و عضو هیات علمی، گروه حسابداری، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران
الکلمات المفتاحية: تردیدگرایی حرفهای, نگرش, ذهنیت گرایی, کیفیت حسابرسی,
ملخص المقالة :
یکی از مهمترین مفاهیم حوزه روانشناسی که در استانداردهای حسابرسی مورد تاکید می¬باشد، تردیدگرایی حرفه ای است که با وجود اهمیت بسیار آن در حوزه حسابرسی، تا کنون از منظر علمی، به خوبی تبیین نشده است. از اینرو هدف این مقاله، در وهله اول توسعه مفهوم تردیدگرایی حرفه ای و تبیین چگونگی نقش آفرینی آن در گزارش های حسابرسی به کمک دو رویکرد ذهنیت گرایی و نگرش و در وهله دوم ارائه الگوی مفهومی حسابرسی با رویکرد تردیدگرایی حرفه ای از منظر خبرگان است. برای دستیابی به این هدف، داده ها از طریق مصاحبه عمیق از نوع نیمه ساختار یافته با 15 نفر از خبرگان طی سال های 1401-1400 گردآوری شد. تحلیل داده¬ها نیز به کمک مدل پارادایمی استراوس و کوربین (1998) و از طریق کد¬گذاری های باز، محوری و انتخابی انجام گردید. پس از سنجش پایایی و روایی یافته ها، در نهایت ضمن شناسایی شش مقوله شامل شرایط علّی »مشوقها«، پدیده ها، شرایط زمینه¬ای، شرایط مداخله¬گر، راهبردهای استراتژیک و پیامدها » نتایج «، الگوی پیشنهادی نیز ارائه گردید. بر اساس یافته های پژوهش، مدل پیشنهادی الگوی مفهومی حسابرسی با رویکرد تردیدگرایانه حرفه¬ای شامل 6 مقوله، 248 گزاره معنادار و 81 مفهوم متناظر است. بر اساس یافته های پژوهش، اقدامات استراتژیک لازم در زمینه پیاده سازی الگوی پیشنهادی تردیدگرایی حرفه ای در حوزه حسابرسی شامل شناسایی شواهد معتبر، تجزیه و تحلیل شواهد، نظارت و بازبینی مجدد کار، درک مشتریو اصلاحات طرح و برنامه ریزی است. یافته های پژوهش نشان می¬دهد نگرش، به کمک مولفه های عاطفی و شناختی ضمن پیش بینی نیات و رفتارحسابرسان، قدرت پیشبینی تردیدگرایی را برای جمعآوری شواهد حسابرسان بهبود میبخشد. بر اساس یافته ها، مدل نهایی پژوهش منجر به بهبود کیفیت حسابرسی، کاهش ریسک حسابرسی و افزایش حسابرسی اثربخش می¬گردد.
تحریری، آرش، پیری سقرلو، مهدی. (1395). درک حسابرسان از مفهوم تردید حرفهای در کار حسابرسی. بررسیهای حسابداری و حسابرسی، 23(1)، 117-135. doi: 10.22059/acctgrev.2016.57023
حساس یگانه، یحیی، مقصودی، امید، (1389). تاثیر آیین رفتار حرفهای و تجربه بر کیفیت قضاوت حسابرسی، حسابدار رسمی، شماره 9، 57-49
حسینی، سیدحسین، نیکومرام، هاشم، رضایی، علیاکبر. (1399). بررسی تأثیر ابعاد فرهنگی و مولفههای رفتاری بر تردید حرفهای حسابرسان مستقل. حسابداری مدیریت، 13(44)، 55-72.
رحیمیان، نظام الدین، زمانی فرد، ندا،(1393)، بکارگیری چارچوب های کنترل داخلی و مدیریت ریسک در سازمان های دولتی و غیرانتفاعی، نشریه حسابرسان داخلی، سال 1، شماره 3، 20-8 .
رشیدی، عباس، بنی طالبی دهکردی، بهاره (1401). ارایه الگوی مفهومی سرمایه فکری از منظر نوآوری. حسابداری مدیریت، (54) 15، 21-44.
صادقی، مسعود، حیرانی، فروغ، تفتیان، اکرم. (1401). تدوین الگوی فرهنگ حسابرسی با رویکرد مبتنی بر نظریه داده بنیاد. حسابداری مدیریت، (55)15 ، 82-111.
علیمی، شریفه، گرکز، منصور. (1399). بررسی تاثیر خصوصیات روانشناختی خودفریبی و تردید حرفهای بر ادراک اخلاقی در انتخاب روش های مدیریت سود. حسابداری مدیریت، 13(44)، 179-192.
مهربان پور، محمدرضا، آهنگری، مهناز، (1396)، چارچوب مفهومی تردید حرفهای در حسابرسی، حسابدار رسمی، شماره 40، -46-38
Auditing Practices Board. 2010. Auditor Scepticism: Raising the Bar. Discussion Paper. London, UK: Financial Reporting Council.
American Institute of Certified Public Accountants (AICPA). 2010. Response to the European Commission’s Green Paper on Audit Policy: Lessons from the Crisis. NewYork: AICPA.
Auditing Practices Board. 2011. Auditor Scepticism: Raising the Bar. Feedback Paper. London, UK: Financial Reporting Council.
Bamber, E. M., Ramsay, R. J., & Tubbs, R. M. (1997). An examination of the descriptive validity of the belief-adjustment model and alternative attitudes to evidence in auditing. Accounting, Organizations, and Society, 22, 249-268.
Barnett, M.L., I. Henriques, and B.L. Husted. 2020. beyond good intentions: Designing CSR initiatives for greater social impact. Journal of Management 46 (6): 937–964.
Bayer, U. C., & Gollwitzer, P. M. (2005). Mindset effects on information search in selfevaluation.
European Journal of Social Psychology, 35(3), 313-327.
Bell, T. B., M. E. Peecher, and I. Solomon. 2005. The 21st Century Public Company Audit: - Conceptual Elements of KPMG’s
Bennett, G. B., & Hatfield, R. C. (2013). The effect of the social mismatch between staff auditors
and client management on the collection of audit evidence. The Accounting Review, 88
(1), 31-50.
Global Audit Methodology. New York, NY: KPMG LLP.
Bamber, E. M., R. J. Ramsay, and R. M. Tubbs. 1977. An Examination of the descriptive validity of the belief-adjustment
Model and alternative attitudes to evidence in auditing. Accounting, Organization and Society 22(3/4): 249-268.
Church B. 1990. Auditors’ use of confirmatory processes. Journal of Accounting Literature 9: 81-112.
Chalmers, A.F. 1999. What is the thing called Science? Third edition. Indianapolis, Indiana: Hackett Publishing Company, Inc.
Glover, S. M., Prawitt, D.F., Schultz, J. J., & Zimbelman, M. F. (2003). A test of changes in auditors’ fraud-related planning judgments since the issuance of SAS No. 82. Auditing A Journal of Practice &Theory, 22(2), 237–251.
Green, W. J., & Trotman, K.T. (2003). An examination of different performance outcomes in an analytical procedure task. Auditing: A Journal of Practice & Theory 22(2):219-235.
Financial Services Authority and Financial Reporting Council. 2010. Enhancing the auditor’s contribution to prudential regulation. London: United Kingdom.
Fukukawa, H. and T. J. Mock. 2011. Audit risk assessments using belief versus probability. Auditing: A Journal of Practice & Theory, 30(1): 75 – 99.
Guiral, A., E. Ruiz, and W. Rodgers. 2011. To what extent are auditors’ attitudes toward the evidence influenced by the selffulfilling prophecy? Auditing: A Journal of Practice & Theory, 30(1): 173-190.
Gong, S., G. Sheng, P. Peverelli, and J. Dai. 2021. Green branding effects on consumer response: Examining a brand stereotype-based mechanism. Journal of Product & Brand Management 30 (7): 1033–1046.
Huang, H. 2016. Media use, environmental beliefs, self-efficacy, and pro-environmental behavior. Journal of Business Research 69: 2206–2212.
Hurtt, R. K. 2010. Development of a scale to measure professional skepticism. Auditing: A Journal of Practice & Theory 29 (1):149-171.
Isaac, M.S., and K. Grayson. 2017. Beyond skepticism: Can accessing persuasion knowledge bolster credibility? Journal of Consumer Research 43: 895–912.
Kadous, K., Magro, A. M., & Spilker, B. C. (2008). Do effects of client preference on accounting professionals' information search and subsequent judgments persist with high practice risk? The Accounting Review, 83(1), 133-156.
Kervyn, N., S.T. Fiske, and C. Malone. 2022. Social perception of brands: Warmth and competence define images of both brands and social groups. Consumer Psychology Review 5 (1): 51–68.
Mautz, R. K. 1967. Fundamentals of Auditing. Second Edition. New York, NY: John Wiley & Sons, Inc.
Nelson, M. W. 2009. A model and literature review of professional skepticism in auditing. Auditing: A Journal of Practice & Theory, 28(2): 1-34.
Pittman, M., A. Oeldorf-Hirsch, and A. Brannan. 2021. Green advertising on social media: Brand authenticity mediates the effect of different appeals on purchase intent and digital engagement. Journal of Current Issues & Research in Advertising 43 (1): 106–121.
Philipp-Muller, A., J.D. Teeny, and R.E. Petty. 2022. Do consumers care about morality? A review and framework for understanding morality’s marketplace influence. Consumer Psychology Review 5 (1): 107–124.
Popper, K. R. 1968. The Logic of Scientific Discovery. New York: Harper Torchbooks.
Salmon, W. C. 1967. The Foundations of Scientific Interference. Pittsburgh, PA: University of Pittsburgh Press.
Szabo, S., and J. Webster. 2021. Perceived greenwashing: The effects of green marketing on environmental and product perceptions. Journal of Business Ethics 171: 719–739.
Waller, W. and W. Felix. 1984. The auditor and learning from experience: some conjectures. Accounting, Organizations and Society 9: 383-406.
Woodhouse, M. B. 2006. A Preface to Philosophy. Eight edition. Belmont, CA: Wadsworth.