بررسی فقهی حقوقی تجسس و موارد استثنایی آن
الموضوعات :سید هادی صالحی 1 , سید مهدی سید مهدی صالحی 2 , رضا نیکخواه سرنقی 3
1 - دانشجوی دکتری فقه و حقوق اسلامی، پردیس دانشگاهی دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران
2 - استادیار دانشکده فقه و حقوق اسلامی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران
3 - استادیار دانشکده فقه و حقوق اسلامی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران
الکلمات المفتاحية: حریم خصوصی, فقه, جاسوسی, تجسس, نظام اسلامی, جایز,
ملخص المقالة :
حریم خصوصی ازجمله مفاهیم دشوار است که ارائه تعریف جامعومانع و مورد اتفاق از آن در علم حقوق وجود ندارد. در فقه امامیه نیز از این مسئله تعریف و مصطلح شرعی یا متشرعی خاصی ارائه نشده است. از منظر فقه امامیه دو نوع تجسس حرام وجود دارد: یکی تجسس در حریم خصوصی افراد که بهطور مطلق بر اساس آنچه از ادلهی احکام در فقه امامیه بیان شد، حرام است و دیگری تجسس بر ضد نظام اسلامی است که از نگاه فقه امامیه حرام است. خداوند در قرآن کریم و نیز در احادیث معصومین(ع)، تجسس و کنجکاوی در امور دیگران را نهی نموده است، حریم خصوصی افراد را محترم شمرده، تعدی به آن را تقبیح کرده است. شمول این دستورالعمل عمومی است و استثنایی در آن قید نشده است تا تجسس در امور دیگران برای عده ای جایز باشد و برای عده ای دیگر جایز نباشد. بهطور کلی از مفاد و محتوای آیات و روایات و دیگر ادله استفاده میشود که حکم حرمت جاسوسی و تجسّس دارای حدومرز خاصی بوده و بر تمام مصادیق آن نمیتوان حکم حرمت را بار کرد. بر این اساس از دیدگاه اسلام مسلمانان دارای عزت، شأن و حرمت میباشند و کسی حق هتک آن را ندارد و اصل اولیه اجتماعی اسلام احترام به دیگران و عدم تجاوز و عدم تجسّس از آنها و درنهایت حرمت انکشاف آنچه افراد، خدا و رسول(ص) از محصول آن خشنود نمیگردند.
_||_