بررسی مدیریت دادههای سلامت در نظام ارائه مراقبتهای اولیه بهداشتی در استان آذربایجان شرقی
الموضوعات :
مصطفی فرح بخش
1
()
علیرضا نیک نیاز
2
()
اکرم ذاکری
3
()
الکلمات المفتاحية: مرکز بهداشتی درمانی, شاخصهای سلامت, نظام اطلاعات سلامت, مدیریت دادهها,
ملخص المقالة :
مقدمه :‌هدف نهایی سیستم اطلاعات سلامت ارتقای داده‌ها و اطلاعات سرچشمه گرفته از آن‌ها در تصمیم گیری از سطح اجرا تا سطح سیاست‌گذاری می‌باشد. مراکز ارائه خدمت نقشی مهم در نظام اطلاعات سلامت دارند. در این مطالعه وضعیت جاری مدیریت داده‌ها و اطلاعات سلامت در سطح مرکز بهداشتی درمانی بررسی شده است. روش پژوهش: این مطالعه به صورت یک مطالعه مقطعی و توصیفی در سطح مراکز ارائه مراقبت‌های اولیه بهداشتی در استان آذربایجان شرقی انجام یافت. 150 مرکز بهداشتی درمانی به صورت تصادفی سیستماتیک از فهرست مراکز بهداشتی درمانی موجود در استان انتخاب شدند. 130 پزشک و 220 کارشناس سلامت مادر و کودک و سلامت محیط پرسشنامه‌ها را تکمیل و تحویل دادند. داده‌ها در نرم افزار SPSS تحلیل شدند. یافته‌ها: مدیران مراکز بهداشتی درمانی به طور میانگین 8. 62 درصد فرم های آماری مورد را در بدو خدمت خود آموزش دیدند 5. 55 درصد مراکز بهداشتی درمانی به منابع علمی آماری دسترسی نداشتند. هر پزشک به طور میانگین 8. 54 درصد شاخص‌ها را درست تعریف کردند. 85 درصد پزشکان اطلاعات زیج حیاتی را قابل استناد می‌دانستند.8. 80 درصد پزشکان و 6. 81 درصد کارشناسان اعتقاد داشتند که ارائه دهندگان خدمات بهداشتی داده‌ها را درست ثبت می‌نمایند. پزشکان به طور متوسط شاخص قابل محاسبه 48 درصد فرم‌های آماری را می‌دانستند. نتیجه‌گیری: باتوجه به اهمیت واحدهای ارائه خدمت در عملکرد بهینه نظام اطلاعات ساعت تهیه چارچوب مناسب نظام اطلاعات مراقبت های اولیه بهداشتی درسطح مراکز بهداشتی درمانی امری ضروری است. باید شاخص‌های عملکردی برای سطح ارائه خدمت تعیین شده و روش‌های محاسبه و تحلیل آن‌ها تعریف شوند.