رابطه آمادگي بيمارستان با كيفيت خدمات درماني در مواجهه با کووید 19 در بیمارستانهای منتخب دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
الموضوعات : Health Management Servicesمهدیه افضلی 1 , لیلا نظری منش 2 , انسیه نیک روان 3
1 - دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، واحد علوم و تحقيقات، دانشگاه آزاد اسلامي، تهران، ايران
2 - استادیار، گروه مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، واحد علوم و تحقيقات، دانشگاه آزاد اسلامي، تهران، ايران
3 - استادیار، گروه مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، واحد علوم و تحقيقات، دانشگاه آزاد اسلامي، تهران، ايران
الکلمات المفتاحية: آمادگی بیمارستان, کیفیت خدمات درمانی, کووید 19.,
ملخص المقالة :
مقدمه: در طول شیوع بیماریهای عفونی بیمارستانها با چالشهای زیادی از جمله کمبود پرسنل بیمارستان، تجهیزات پزشکی و چالش در ارائه خدمات طبق روال معمول، مواجه شده که همه این موارد مدیریت اثربخش بیمارستان را دچار مشکل میکند .
روش پژوهش: این پژوهش با پارادایم اثبات گرا و رویکرد کمی، با استدلال قیاسی به نظریه آزمایی میپردازد و از لحاظ نتایج کاربردی، از لحاظ رویکرد تحلیلی - توصیفی و پیمایشی میباشد برای جمع آوری دادهها از پرسشنامه استاندارد استفاده شد. نمونه گیری تصادفی ساده با حجم نمونه پرسنل درمانی بیمارستان اول 203 نفر و بیماران 139 نفر ، بیمارستان دوم تعداد 283 نفر و بیماران 186 نفر انجام شد. جهت تحلیل فرضیهها از آزمون همبستگی پیرسون و تحلیلرگرسیون خطی استفاده شد.
یافتهها: مطابق یافتهها در سطح اطمینان 95 درصد آمادگي بيمارستان با كيفيت خدمات درماني در مواجهه با کووید 19.با ضریب همبستگی 0.755، رابطه معنادار دارد و همچنین نتایج نشان دادکه ارتباطات (0.748)، مراقبت از بیمار (0.466)، ظرفیت اقدامات غیرمعمول (0.673)، منابع انسانی (0.801)، لجستیک (دارو تجهیزات) (0.383)، خدمات حمایتی ضروری (0.915)، کنترل پیشگری از عفونت (0.825)، مدیریت موردی (0.729)، نظارت (هشدار سریع و پایش) (0.782)، و خدمات آزمایشگاهی (0.622)، با کیفیت خدمات درمانی در بیمارستانهای منتخب رابطه معناداری دارد.
نتیجهگیری: طبق یافتههای پژوهش بنظر میرسد با آمادگی بیمارستان و ابعاد آن در بیمارستانهای مورد مطالعه، بتوان سبب بهبود کیفیت خدمات درمانی در مواجهه با کووید 19 شد.
1- Maskarpour Amiri M. Shams L. Nasir T. Identification and classification of dimensions of Iran's health system's response to the covid-19 pandemic, Military Medicine Journal, 2019; 22(2): 108-114. [In Persian]
2- Chen Y. Lin Y. ChangY. Chou W. Differences in the Protection Motivation Theory Constructs between People with Various Latent Classes of Motivation for Vaccination and Preventive Behaviors against COVID-19 in Taiwan. International Journal of Environmental Research and Public Health, 2021; 18(7): 1-24.
3- Helou A. Altallaa M. Shehada A. Emad O. Abuhabib A.A. et al. The Associations Between Fear of COVID 19 and Preventive Behaviors among People in Gaza Strip, Palestine, 2021; (5)4: 543-548.
4- Pillay R. Defining competencies for hospital management A comparative analysis of the public and private sectors, Leadership in Health Services, 2018, (21)2: 99-110.
5- Singh, R, Upadhyay, A. Preventive Behavior Against COVID 19: Role of Psychological Factors, 2021; 10(4): 11-25.
6- Euro.who., Hospital Readiness Checklist for COVID-19. World Health Organization Regional Office for Europe (Document number: WHO/EURO:2020-1012-40758-54954), Copenhagen; 2020: 1-37.
7- Jabali B. Varharam M. SoltanifardRazliqi M. Palizdar M. Kazanchaei, E. Management strategies to control the Covid-19 disease crisis in Dr. Masih Daneshvari Hospital. Journal of Military Medicine, 2019: 22(6): 616-622. [In Persian]
8- Labaf A. Jalili M. Jafari P. IbrahimMazinani M. Challenges and solutions of the crisis management of the Covid-19 disease in the hospitals of Tehran University of Medical Sciences. Journal of the Faculty of Health and Health Research Institute, 2020: 18(4): 372-355. [In Persian]
9- Kawasumi M. Nagata, T. Ando H. Hino A. Tateishi S. Tsuji M. et al. Association between Preventive Measures against Workplace Infection and Preventive Behavior against Personal Infection, 2021; 10(1): 68-81.
10- Prugsiganont S. Per Anker J. Identification of space management problems in public hospitals, Facilities, 2018; 37(7): 435-454.
11- Jensen P.A. Strategy and space for broadcasting facilities: a longitudinal case study, paper presented at Trondheim International Symposium: Changing User Demands on Building – Needs for Lifecycle Planning and Management, 1 Ed., NTNU, Trondheim, 2018; 4(11): 121-134.
12- Van der Zwart J. Van der Voordt T.J.M. Pre-occupancy evaluation of patient satisfaction in hospitals, Herd: Health Environments Research and Design Journal, 2018; 9(1): 110-124.
13- Sunindijo, Riza Yosia; Lestari, Fatma; Wijaya, Oktomi, Hospital safety index: assessing the readiness and resiliency of hospitals in Indonesia, 2020; 38(1): 39-51.
14- Hesam Seyedin et al., Developing a hospital preparedness checklist to assess the ability to respond to the COVID-19 pandemic, EMHJ, 2021; 27(2).
15- Yusefi A R, Rohani Sarvestani S, Bastani P, Sharifi M, Nasabi N S, Raesi R et al. Assessing Satisfaction With COVID-19 Emergency Support Packages in Employees of Shiraz University of Medical Sciences, Shiraz, Iran. JMIS, 2022; 8(1): 74-85.
16- Fatma Lestari et al., Hospital preparedness for COVID-19 in Indonesia, published 17 July 2023, DOI 10.3389/fpubh.2023.1187698.
