تعیین و بررسی عوامل موثر بر تجارت درون صنعت میان ایران و کشورهای منطقه آسیای جنوب غربی (مطالعه موردی محصولات صنایع شیمیایی)
الموضوعات : اقتصاد کاربردیکریم امامی 1 , تیمور محمدی 2 , نفیسه شعبانی 3
1 - مسئول مکابتبات
2 - ندارد
3 - ندارد
الکلمات المفتاحية: تجارت درون صنعت, شاخص گروبل و لوید, مدل جاذبه, دادههای ترکیبی,
ملخص المقالة :
مقاله حاضر به اندازه گیری و بررسی عوامل موثر بر تجارت درون صنعت به صورت یک طرفه میان ایران و کشورهای آسیای جنوب غربی طی 1992 تا 2005 با استفاده از روش داده های تابلویی می پردازد. برای این منظور ابتدا با کمک شاخص معروف گروبل و لوید، میزان تجارت درون صعت یک بار برای تمام گروه های کالایی و یک بار برای تنها برای گروه محصولات شیمیایی تحت نظام طبقه بندی هماهنگ HS محاسبه گردیده و به عنوان متغیرهای وابسته در تخمین مدل مورد استفاده قرار گرفته است. در این مقاله عوامل خاص در قالب الگوی جاذبه مورد استفاده قرار میگیرند. این عوامل عبارتند از: تولید ناخالص داخلی، مسافت جغرافیایی میان دو شریک تجاری، متغیر لیندر، اثر همگرایی اقتصادی، متغیر جمعیت دو شریک، عامل نرخ ارز و متغیر عدم توازن تجاری. در نهایت نتایج حاصل از این تخمین به صورت زیر حاصل شد: متغیرهای تولید ناخالص داخلی ایران و کشورهای آسیای جنوب غربی، اثر همگرایی با اتحادیه GCC میان ایران و هریک از این کشورها و همچنین اثر لیندر دارای ارتباط مثبت با iit می باشند. متغیرهای نرخ ارز، عدم توازن تجاری و اثر مسافت که از طریق متغیر مجازی هم مرزی سنجیده شده است، دارای ارتباط منفی و قابل انتظار با iit بودند.