تأثیر سهم واردات بر قیمتهای داخلی صنایع پتروشیمی ایران
الموضوعات : اقتصاد کاربردیعلیرضا کازرونی 1 , نسرین فرضی 2
1 - استاد اقتصاد، دانشکده اقتصاد، مدیریت و بازرگانی، دانشگاه تبریز.
2 - دانشجوی دکتری علوم اقتصادی دانشگاه تبریز (نویسنده مسئول) Sara.farzi@yahoo.com
الکلمات المفتاحية: سهم بازار, انتقال نرخ ارز, اقتصاد ایران, صنایع پتروشیمی,
ملخص المقالة :
نرخ ارز بهعنوان یکی از متغیرهای کلیدی در اقتصاد، دارای اثرات مهمی بر متغیرهای کلان اقتصادی ازجمله شاخص قیمتی واردات و صادرات داشته و در سیاستگذاری حائز اهمیت است. هدف اصلی این مقاله تعیین اثرپذیری درجه انتقال نرخ ارز بر قیمت محصولات پتروشیمی نسبت به سهم واردات این محصولات از سایر کشورها میباشد. این مقاله مطالعه ای با رویکرد خرد در مورد تاثیر انتقال نرخ ارز در بازارهای رقابت ناقص است. بنابراین، در این مطالعه سعی شده است رفتار غیررقابتی بنگاههای صادرکننده محصولات پتروشیمی به ایران و درنتیجه، نقش رقابت ناقص در انتقال اثر نرخ ارز در صنعت پتروشیمی، با استفاده از مدل ARDL ، در دورهی زمانی 1362-1393 برآورد شود. نتایج مطالعه حاکی از وجود رابطه منفی معنیدار بین سهم بازار و درجه انتقال نرخ ارز بر قیمتهای داخلی میباشد؛ بهعبارتدیگر، با افزایش سهم واردات، درجه انتقال نرخ ارز بر قیمتهای داخلی کاهش مییابد.
آمار و دادههای بانک مرکزی (1361-1390).
راتقی، مریم. (1384). بررسی تأثیر نوسانات نرخ ارز بر شاخص قیمتهای (PM, CPI, WPI). پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران، تهران.
زاهدی، یعقوب (1388). تحلیل صنعت خودروی ایران.
گمرک جمهوری اسلامی ایران، سالنامه آمار بازرگانی خارجی، 1371-1390.
موسوی محسنی، رضا؛ سبحانی پور، مینا. (1387). بررسی انتقال اثر نرخ ارز در ایران. فصلنامه پژوهشهای اقتصادی ایران، 149- 129.
نشریات مرکز آمار ایران.
Adolfson, M. (1999). Swedish Export Price Determination: Pricing To Market Shares?,(Working Paper), SverigesRiksbank,96, 1-53.
Adolfson, M. (2001). Export price responses to exchange rate movements, Economics Letters, 71, 91–96.
Allen, C. (1998). An empirical model of pricing, market share and market conduct: an application to import competition in the US manufacturing, Manchester School,66, 196-221.
Brissimis,S.N. & Kosma,t.s. (2006). Market conduct, price interdependence and exchange rate pass-through, Working paper, 51, 2-38.
Brissimis,S.N. & Kosma,t.s. (2007). Market power and exchange rate pass-through, Journal of International Review of Economics and Finance,16, 202–222.
Clark, T. Kotabe, M. & Rajaratnam, D. (1999). Exchange rate pass-through and international pricing strategy: A conceptual framework and research propositions, Journal of International Business Studies, 30, 249–268.
De Dios, Emmanuel S. & Abrenica, Ma. Joy. (2000). Trade-based Measures of Competitiveness of Philippine Manufacture.
Dornbusch, R. (1987). Exchange rates and prices. American Economic Review, 77, 93–107.
Dramani, John Bosco. & Tandoh, Francis. (2011). Exchange -Rate Pass Through to Import Prices: Evidence from Ghana. The African Finance Journal, 13, 110-121.
Feenstra, R. C., Gagnon, J. E & Knetter, M. (1996). Market share and exchange rate pass-through in world automobile trade. Journal of International Economics, 40, 187–207.
Goldberg, P.K. & Knetter, M. (1997). Goods prices and exchange rates: what have we learned?, Journal of Economic Literature XXXV, 1243–1272.
Lin, P.C. & Wu, C.S. (2012). Exchange Rate Pass-Through in Deflation: The Case of Taiwan. International Review of Economics and Finance, 22(1), 101- 111.
Menon, J. (1994). The theory of exchange rates and traded good prices in the short-run. Economical International, 47, 55– 68.
Olive, M. (2004). Pricing behaviour in Japanese manufacturing: a comparative Study. Japan and the World Economy, 16, 417-429.
Parker, M., Wong, B. (2014). Exchange rate and commodity price pass-through in New Zealand.Reserve Bank of New Zealand Analytical Note, 1-18.
Raphael A. Auer, Raphael S. Schoenle. (2016). Market structure and exchange rate pass-through. Journal of International Economics, 1-18.
Taylor, J. B. (2000). Low inflation, pass-through, and the pricing power of firms. European Economic Review, 44, 95–104.
amar.Sci.org ir
www.bls.gov