ارزیابی نقش توأم احساسات سرمایهگذاران و ارزش ویژه برند بر عملکرد کوتاهمدت عرضههای اولیه سهام (شواهدی از بازار سرمایه ایران)
الموضوعات : دانش مالی تحلیل اوراق بهادارنوشین کفشی 1 , عبدالمجید عبدالباقی 2
1 - کارشناس ارشد مهندسی مالی و مدیریت ریسک دانشگاه شهید اشرفی اصفهانی، اصفهان، ایران
2 - استادیار مدیریت مالی دانشگاه صنایع و مدیریت دانشگاه صنعتی شاهرود، ایران.
الکلمات المفتاحية: عرضه اولیه سهام, گرایشهای احساسی سرمایهگذاران, ارزش ویژه برند, بورس اوراق بهادار تهران,
ملخص المقالة :
هدف این پژوهش، ارزیابی نقش توأم گرایش های احساسی سرمایه گذاران و ارزش ویژه برند بر عملکرد عرضه های اولیه بازار سرمایه ایران است. نمونه پژوهش شامل 87 شرکت بورسی و فرابورسی عرضه شده در بازه زمانی 1387 تا 1394 انتخاب شده است. برای اندازه گیری متغیر گرایش های احساسی سرمایه گذاران از شاخص آرمز، و برای محاسبه ارزش ویژه برند از دو شاخص هولیهان و کیوتوبیناستفاده شده است.نتایج پژوهش نشان می دهد که بر مبنای شاخص هولیهان هیچ تفاوت معناداری بین بازده کوتاه مدت عرضه های اولیه با برندهای قوی و ضعیف وجود ندارد در همین حال و بر مبنای شاخص کیوتوبین در مقاطع کوتاه مدت روزانه اول و دوم بین برندهای قوی و ضعیف تفاوت مثبت و در مقاطع طولانی تر 6 تا 12 ماه، تفاوت بازده برندهای قوی و ضعیف منفی شده است که دال بر اصلاح قیمت گذاری عرضه ها توسط بازار است. همچنین عرضه های انجام شده در شرایط احساسی همراه با خوش بینی در دوره های کوتاه مدت عملکرد بهتری را نسبت به عرضه های انجام شده در شرایط بدبینی بازار به همراه داشتند. نهایتاً در مقاطع یک ماه تا نه ماه پس از عرضه اثر توأم ارزش ویژه برند و خوش بینی بر عملکرد عرضه های اولیه مشاهده گردید.
* براتی، ابوالفضل؛ داوری، مهدی و محمدرضا عباسپور نوغانی (1394)، واکنش بازده غیرعادی سهام نسبت به ارزش برند، چشمانداز مدیریت بازرگانی، شماره 24، صفحه 62-45.
* جعفرنیا، محمد (1395)، تدوین استراتژیهای مبتنی بر ارزشگذاری برند در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، پایاننامه ارشد دانشگاه شیخ بهایی.
* حیدرپور، فرزانه؛ تاری وردی، یدالله و مریم محرابی (1392)، تأثیر گرایشهای احساسی سرمایهگذاران بر بازده سهام، فصلنامه علمی پژوهشی دانش مالی تحلیل اوراق بهادار، سال ششم، شماره 17، صفحه 1.
* خداپرستی، صابر؛ زمانیان، غلامرضا و علی سنگینیان (1393)، عوامل مؤثر بلندمدت سهام عرضهشده در عرضههای اولیه در بورس اوراق بهادار تهران، پژوهشهای تجربی حسابداری، شماره 11 صفحه 179- 200
* سعیدی، علی و محمدجواد فرهانیان (1394)، مبانی اقتصاد و مالی رفتاری، انتشارات بورس.
* عزیزی، شهریار؛ درویشی، زهرا و فرشید نمامیان (1390)، بررسی عوامل تعیینکننده ارزش برند با رویکرد مالی در شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران، چشمانداز مدیریت بازرگانی، شماره 6، صفحه 32-9.
* کریس بروکز (2014)، مقدمهای بر اقتصاد سنجی مالی، ترجمه دکتر احمد بدری و دکتر عبدالمجید عبدالباقی، انتشارات تهران ن. س.
* میرمعینی، سید حمید؛ اسدی، غلامحسین؛ حمیدی زاده، محمدرضا و احمد روستا (1395)، طراحی و تبیین مدل پذیرش و عرضه سهام شرکتها برای نیل به توسعه بورس اوراق بهادار، مبتنی بر سند چشمانداز 1404 جمهوری اسلامی ایران، فصلنامه علمی و پژوهشی دانش سرمایهگذاری، شماره 20.
* Aissia, D. B. (2015). Home and foreign investor sentiment and the stock returns. The Quarterly Review of Economics and Finance. 870. 7.
* Bajo, E., & Raimondo, C. (2017). Media sentiment and ipo underpricing. Journal of Corporate Finance. 139-153.
* Baker, M., & Wurgler, J. (2006). Investor sentiment and the cross-section of stock returns. Journal of Finance. 61. 1645–1680.
* Brown, G., & Cliff, M. (2004). Investor sentiment and the near-term stock market. Journal of Empirical Finance. 11. 1-27.
* Chen, H., De, P., Yu, H., & Hwang, B. (2011). Sentiment revealed in social media and it is effect on the Stock Market. Statistical Signal Processing Workshop (SSP). 10. 28-30.
* Clarke, J., Khurshed, A., Pande, A., & Singh, A. (2015). Sentiment traders & ipo initial returns: The indian evidence. Journal of Corporate Finance. 37. 24-37.
* Fernandz, p. (2001).Valuation brands and intelligent capital. Journal of Advertising Research. 9. 1-22.
* Feng, J., Wang, T., & Chen, M. (2013).The impact of brand value on financial performanc. Advances in Management & Applied Economics. 3. 129-141.
* Harasheh, M., & Gatti, S. (2016). Initial public offerings “IPOS”, underpricing & Performance: The case of top international brands. Organizations and Financing, Business Marketing and Brands. G24. M370.
* Keller, K. (2003). Strategic Brand Management: Building. Measuring and Managing Brand Equity. Prentice Hall: Upper Saddle River. 281.
* Kim, T., & Ha, A. (2010). Investor sentiment and market anomalies. 23rd Australasian Finance and Banking Conference 2010Paper. Available at www.ssrn.com.
* Ljungqvist, A. (2005). Ipo underpricing tuch schooh business at dartmouth. Handbooof Corporate Finance: Empirical Corporate Finance. 1. 12.
* Peterle, p., & Ales, B. (2016). IPO cycles in central and eastern europe: What factors drive these cycles? .University of Ljubljana. Faculty of Economics
* Radhe, S., & Kushal, S. (2016). Performance of the initial public offering in the nepalese stock market. Uniglobe College and Independent.14.
* Susanne, E., Arif, Kh., Abdulkadir, M., & Brahim, S. (2016). Committed anchor investment and ipo survival – the roles of cornerstone and strategic investors. Journal of Corporate Finance. 41. 139–155.
* Tobin, J. (1969). A General Equilibrium Approach to Monetary Theory. Journal of Money. Credit and Banking. L. 15-29.
* Tsukioka, Y., Yanagi, J., & Takada, T. (2017). Investor sentiment extracted from internet stock message boards and IPO puzzles. International Review of Economics and Finance. 10.1016/j.iref.2017.10.025
_||_