رابطه شاخص های ارزیابی عملکرد با ارزش ایجاد شده سهامداران در شرکت های رشدی و ارزشی
الموضوعات : دانش مالی تحلیل اوراق بهادار
1 - ندارد
الکلمات المفتاحية: سهام رشدی, سهام ارزشی, معیارهای ارزیابی عملکرد, ارزش ایجاد شده سهامداران,
ملخص المقالة :
هدف این مقاله بررسی رابطه بین شاخ صهای مختلف ارزیابی عملکرد در رابطه با ارزش ایجاد شدهسهامداران در شرکت های رشدی و ارزشی با توجه به اندازه شرکت ها در فاصله زمانی سال های 1382 الی1388 در شرکت های تولیدی پذیرفته شده فعال در بورس اوراق بهادار تهران می باشد. نتایج آزمونفرضیات مقاله بیانگر این امر است که در شرکت های رشدی ارزش افزوده اقتصادی پالایش شده ( 66 %) ودر شرکت های ارزشی ارزش افزوده بازار ( 38 %) دارای بیشترین توان توضیح دهندگی تغییرات ارزشایجاد شده سهامداران می باشند. همچنین با بررسی معیارهای ارزیابی عملکرد در سطح اندازه شرکت هامی توان به این نتیجه رسید که در سطح شرکت های رشدی متوسط ارزش افزوده بازار ( 16 %)، بزرگارزش افزوده اقتصادی پالایش شده ( 66 %) و در سطح شرکت های ارزشی کوچک ارزش افزوده بازار%22 ) و متوسط ارزش افزوده بازار ( 32 %) قادر به توضیح دهندگی ارزش ایجاد شده سهامداران می باشند )و در سطح شرکت های رشدی کوچک و ارزشی بزرگ هیچ یک از معیارهای مورد بررسی قادر به توضیحارزش ایجاد شده سهامداران نمی باشند.