بررسی کارایی اطلاعاتی و حباب عقلایی قیمت بورس اوراق بهادار تهران و زیربخ شهای آن با استفاده از آزمون نسبت واریانس و آزمون پایایی قیمت- سود
الموضوعات : دانش مالی تحلیل اوراق بهادارفریدون رهنمای رودپشتی 1 , مهدی معدنچی زاج 2 , شهرام بابالویان 3
1 - مسئول مکاتبات
2 - ندارد
3 - ندارد
الکلمات المفتاحية: کارایی اطلاعاتی, حباب قیمت, آزمون نسبت واریانس, ارزش ذاتی,
ملخص المقالة :
در بازاری که قیمت سهام شرکت ها کارا باشد هم تخصیص سرمایه به صورت مطلوب و بهینه انجام می شود و هم قیمت سهام به درستی و عادلانه تعیین می شود. در بازار ناکارا، احتمال وقوع حباب در سطح قیمت ها وجود دارد، زیرا عدم شفافیت کامل اطلاعاتی عامل اصلی پیدایش حباب قیمت و فاصله یافتن قیمت بازاری از قیمت ذاتی است. هدف اصلی تحقیق حاضر بررسی کارایی اطلاعاتی و حباب عقلایی قیمتی بورس اوراق بهادار تهران و زیربخش های آن ( شاخص 50 شرکت برتر، 30 شرکت بزرگ، سهام شناور آزاد و شرکت های اصل44) در سال 1389 است. در این مقاله، برای بررسی کارایی اطلاعاتی و حباب عقلایی قیمت به ترتیب از آزمون های نسبت واریانس پایایی قیمت سود استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان می دهد که قیمت سهام بورس اوراق بهادار تهران و زیربخش های مذکور در سال 89 نه تنها در سطح ضعیف کارا نبوده بلکه حبابی نیز بوده است. نتایج تحقیق همچنین نشانگر رابطه مستقیم بین عدم کارایی اطلاعاتی و حباب عقلایی قیمت در سال 89 است.