بررسی اثر نسبی استراتژی های تجاری بر روی ارتباط بین اهرم مالی و عملکرد شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران
الموضوعات : دانش مالی تحلیل اوراق بهادارسمیرا هنربخش 1 , حمید بیرجندی 2 , مسعود بیرجندی 3
1 - مسئول مکاتبات
2 - ندارد
3 - ندارد
الکلمات المفتاحية: استراتژی رهبری هزینه, استراتژی تمایز محصول, اهرم مالی, عملکرد, سود تقسیمی, اندازه شرکت,
ملخص المقالة :
این پژوهش به دنبال بررسی تأثیر استراتژی های تجاری روی ارتباط بین اهرم مالی و عملکرد می باشد. داده های مورد نیاز این پژوهش از 45 شرکت عضو بورس اوراق بهادار تهران، در دوره زمانی 1388-1381 با استفاده از نرم افزار ره آورد و سایت سازمان بورس اوراق بهادار تهران جمع آوری گردیده است. تکنیک آماری مورد استفاده جهت آزمون فرضیات، رگرسیون چند متغیره می باشد. برای آزمون فرضیات، شرکت ها به 2 طبقه دارای استراتژی رهبری هزینه یا استراتژی تمایز محصول تقسیم شده اند. نتایج حاکی از آن است که در هر 2 طبقه ی شرکت ها، متغیر اهرم مالی رابطه مثبتی با عملکرد شرکت دارد. همچنین نتایج نشان داده است که در شرکت های با استراتژی رهبری هزینه، سود تقسیمی رابطه مثبتی با عملکرد شرکت دارد. و در شرکت های با استراتژی تمایز محصول، متغیر اندازه شرکت، رابطه مثبت با عملکرد اما سود تقسیمی رابطه منفی با عملکرد شرکت دارند.