رژیم مسئولیت هواپیمای خلبان متحرک
الموضوعات : تحقیقات حقوق خصوصی و کیفریلیلا رئیسی 1 , معصومه ابراهیمی 2
1 - دانشیار حقوق بین الملل، دانشکده علوم انسانی و حقوق، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان، اصفهان، ایران
2 - دانشجوی رشته حقوق بین الملل، مقطع دکتری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان، اصفهان، ایران. (نویسنده مسئول)
الکلمات المفتاحية: مسئولیت, کنوانسیون شیکاکو, ایکائو, هواپیمای خلبان متحرک,
ملخص المقالة :
پیشرفت فناوری هوا و فضا بالاخص در قرن بیستم از نوع دیگری از پرنده هوایی [هواپیمای خلبان متحرک] رونمایی نموده است. در سالیان اخیر کاربرد غیر نظامی این هواپیماها توسعه فزایندهای یافته است. بهرهبرداری از این هواپیما مانند هواپیمای با سرنشین فعلی باید بطور ایمن بوده و نباید خطراتی را در هوا و روی زمین برای اشخاص و اموال ثالث ایجاد نماید. انتقال خلبان از داخل هواپیما به خارج از آن اگرچه دارای مزایا و منافعی برای جامعه جهانی بوده است، لیکن فقدان مقررات یکنواخت در سطح جهانی، موجب طرح موضوعات مهم فنی، عملیاتی، حقوقی، اجتماعی شده است. با توجه به شمول تعریف هواپیما مندرج در ضمیمه شماره 7 کنوانسیون شیکاگو 1944 به هواپیمای خلبان متحرک، این هواپیما مشمول رژیم مسئولیت مندرج در اسناد بین المللی فعلی میباشد.