مدل سازی ریاضی دوهدفه برای شبکه حمل ونقل سبز جهت ارسال محصول به آخرین مشتری با تأکید بر نقش صندوق های قفل دار خودکار
الموضوعات :امیرحسین زاهدی انارکی 1 , رضا توکلی مقدم 2 , رامین صادقیان 3
1 - گروه مهندسی صنایع، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
2 - گروه مهندسی صنایع، پردیس دانشکدههای فنی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
3 - گروه مهندسی صنایع، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: Green Two-echelon Location-Routing, Variable Neighborhood Search, Last-Mile Transportation, Automated Parcel Locker, Bender Decomposition Algorithm,
ملخص المقالة :
هدف از ارائه این مقاله، معرفی رویکردی یکپارچه و تخصصیتر برای مواجه شدن با مسئلهای چالش برانگیز معروف به «شبکه توزیع آخرین گام از جابجایی فیزیکی محصول » و ارائه ساختاری مفهومی-ریاضی جهت ایجاد ارتباط و همافزایی بین مفاهیم تئوری این حوزه با مسائل بهینه سازی کلاسیک لجستیک شهری است. این مسئله یک شبکه دو سطحی مسیریابی-مکانیابی متشکل از یک انبار شهری (یا توزیع-کننده)، مشتریان و مکانهای بالقوه جهت استقرار دو نوع تسهیل (صندوق قفلدار خودکار و میکرو توزیعکننده) است و مشتریان قادرند محصول خود را پس از سفارش بر اساس مطلوبیت خود در درب منزل و یا از صندوقهای قفلدار خودکار بصورت 24 ساعته با کسب تخفیف دریافت نمایند. برای حل مدل پیشنهادی از الگوریتم تجزیه بندرز اصلاح شده که توسط استراتژیهای گردکردن مقدار متغییرهای مسئله اصلی و جستجوی محلی تقویت شده استفاده شده است. جهت اثبات کارآیی، به مقایسه خصوصیات دستیافته از الگوریتم پیشنهادی با جوابهای حاصله از روش اپسیلون-محدودیت در محیط نرم افزار نرم افزار پایتون، کتابخانه سیپلکس و نرم افزار آیبیام سپلکس پرداختیم که نتایج گواه برتری مطلق این روش درمسائلی با ابعاد بزرگ است. نتایج کسب شده از تحلیل حساسیت نقش صندوقهای قفلدار خودکار بر هزینه و میزان آلایندگی تولید شده در شبکه بیانگر کارآمدی و صحّه مدل میباشد.
Unknown. Micro distribution in emerging markets– key issues to consider, Available: https://www.inclusivebusiness.net/ ib-voices/ micro-distribution-emerging-markets-key-issues-consider (2018).
M.Li, K. Loscher, A. Banny Nagi, and A. Sheerazi. GOING THE LAST MILE: Best practices of urban freight movement, Columbia University, New York (2017).
McKinsey & Company. Global management consulting’, Available: https://www.mckinsey.com (2019).
]6[ م. یوسفی خوشبخت. یک روش رقابت استعماری و یک مدل برنامهریزی صحیح-آمیخته برای مسئله مسیریابی وسیله نقلیه ظرفیتدار. مجله پژوهشهای نوین در ریاضی، 9(3): 53-70 (1395) .
]7[ ع. محمودیراد، ص. نیرومند، م، صانعی و ع. ساجدی نژاد. روش آزاد سازی لاگرانژ برای مسئله حمل و نقل با هزینه ثابت مرحلهای. پژوهشهای نوین در ریاضی، 10(3): 19-30 (1396) .
M.Dror, M. Ball, and B. Golden. A computational comparison of algorithms for the inventory routing problem. Annals of Operations Research 4:1–23 (1985).
Hartl, and T. Vidal. A large neighborhood based heuristic for two-echelon routing problems. Computers & Operations Research 76:208–225 (2016).
L.Zhou, D. Baldacci, Vigo, and X. Wang. A Multi-Depot Two-Echelon Vehicle Routing Problem with Delivery Options Arising in the Last Mile Distribution. European Journal of Operational Research 265:765–778 (2018).
C.Chao, T. Zhihui, and Y. Baozhen. Optimization of two-stage location–routing–inventory problem with time-windows in food distribution network. Annals of Operations Research 273:111–134 (2019).
A.G. Dragomir, D. Nicola, A. Soriano, and M. Gansterer. Multi depot pickup and delivery problems in multiple regions: a typology and integrated model. International Transactions in Operational Research 25:569–597 (2018).
M.Strehler, S. Merting, and C. Schwan. Energy-efficient shortest routes for electric and hybrid vehicles. Transportation Research Part B: Methodological 103:111–135 (2017).
M.Bashiri, M. Rezanezhad, R. Tavakkoli-Moghaddam, and H. Hasanzadeh. Mathematical modeling for a p-mobile hub location problem in a dynamic environment by a genetic algorithm. Applied Mathematical Modelling 54:151–169 (2018).
J.F. Benders. Partitioning procedures for solving mixed-variables programming problems. Numerische Mathematik 4:238–252 (1962).
P.N. Thanh, N. Bostel, and O. Péton. A DC programming heuristic applied to the logistics network design problem. International Journal of Production Economics 135: 94–105 (2012).