طراحی الگوی جذب و حفظ حامیان مالی و خیرین ورزشیار در ورزش بانوان
الموضوعات : نوآوری در مدیریت ورزشیفروزان شرفی 1 , حسن قاسمعلیپور 2 , فروغ فتاحی مسرور 3 , طیبه زرگر 4
1 - دانشجوی دکتری تربیت بدنی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب، تهران، ایران
2 - استادیار گروه تربیت بدنی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب، تهران، ایران
3 - استادیار گروه تربیت بدنی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام (ره)، تهران، ایران
4 - استادیار گروه تربیت بدنی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: حامیان مالی, خیرین, نوع دوستان ورزشیار, ورزش بانوان.,
ملخص المقالة :
هدف کلی پژوهش حاضر طراحی الگوی جذب وحفظ حامیان مالی و خیرین و نوع دوستان ورزشیار در ورزش بانوان بود. تحقيق حاضر يك پژوهش کیفی با رویکرد تحلیل تماتیک بود. همچنین این تحقیق بر اساس دستهبندی تحقیقات بر مبنای هدف، به صورت بنیادی- اکتشافی است. جامعۀ آماری این تحقیق را معاونین ورزش قهرمانی، همگانی، ورزش بانوان، مالی و منابع انسانی وزارت ورزش و جوانان، مدیران منتخب باشگاه های لیگ های برتر بانوان به تعداد 5 نفر و خیرین فعال در حوزۀ ورزش بانوان تشکیل داد که در مجموع حدود 20 نفر را شامل می شود. روش نمونهگیری به صورت گلوله برفی و تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت. پس از انجام مصاحبه کدگذاری انتخابی، محوری و کدهای باز استخراج و سپس پارادایم کیفی تحقیق ارائه شد. الگوی جذب و حفظ حامیان مالی و خیرین و نوع دوستان ورزشیار در ورزش بانوان از 4 مقوله (بسترهای حمایتی و ورزشی، عوامل ساختاری و سازمانی، عوامل فرهنگی و اجتماعی، عوامل انگیزشی)، 9 مفهوم ثانویه و 66 مفهوم اولیه تشکیل شد.
Afroozeh, M. S., Afrouzeh, H., & Kameli, F. (2018). Identifying the effective factors of donors and endowment attracting in sport. Sport management studies, 9(46), 157-174.( in Persian)
Amiriparian, S., Doroudian, A. A., Honari, H., & Safania, A. (2021). Designing a comprehensive model for attracting donors in sports with the foundation s data theory approch. Sociological cultural studies, 11(4), 29-57. (in Persian)
Aquino, K., & Reed II, A. (2002). The self-importance of moral identity. Journal of Personality and Social Psychology, 83(6), 1423.
Bennett, R., & Gabriel, H. (2003). Image and reputational characteristics of UK charitable organizations: An empirical study. Corporate reputation review, 6, 276-289.
Heydari Fard, S., & Sharifian, E. (2017). Identification and comparison of barriers to donor’s contributions to development of sport facility. Sport management studies, 9(41), 81-96. (in Persian)
Inoue, Y., Heffernan, C., Yamaguchi, T., & Filo, K. (2018). Social and charitable impacts of a charity-affiliated sport event: A mixed methods study. Sport Management Review, 21(2), 202-218.
Sargeant, A. (2001). Managing donor defection: Why should donors stop giving? New directions for philanthropic fundraising, 2001(32), 59-74.
Taslimi, Z. (2016). Designing the financial framework in sports federations. Doctoral dissertation in sports management, Gilan University. (in Persian)
Westerbeek, H. M., & Shilbury, D. (2003). A conceptual model for sport services marketing research: Integrating quality, value and satisfaction. International Journal of Sports Marketing and Sponsorship, 5(1), 3-23.
Wolverton, B. (2008). College giving rose 6.3% last year, report finds.(electronic version). Chronicle of Philanthropy, 20(10).
Wood, L., Snelgrove, R., & Danylchuk, K.(2010). Segmenting volunteer fundraisers at a charity sport event. Journal of Nonprofit & Public Sector Marketing, 22(1), 38-54
Yaghobi, A., Pourkiani, M., Emami, F., & Alavi, S. H. (2021). Identifying Factors Affecting in Attracting Donors to the Iranian Student Sports and Developing a Model. New Trends in Sport Management, 9(33), 169-185. (in Persian)
Yaghobi, A., Pourkiani, M., Emami, F., Alavi, S.H (2020). Designing a Qualitative Model of Factors Affecting the Attraction of the Country's Student Sports Donors. Research on Educational Sport, 21 (8),59-84. (in Persian)