طراحی و تدوین راهبردهای مدیریت دانش ذهنی و اثربخشی آن بر ویژگیهای روانی فوتبالیستهای نوجوان در پیش فصل: یک مطالعه پژوهی
الموضوعات : نوآوری در مدیریت ورزشیفهیمه سپهری 1 , رخساره بادامی 2 , زهره مشکاتی 3
1 - دانشجوی دکتری رفتار حرکتی، دانشکدة تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران
2 - دانشیار رفتار حرکتی، دانشکدة تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران
3 - دانشیار رفتار حرکتی، دانشکدة تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران
الکلمات المفتاحية: دانش ذهنی, نوجوان, فوتبال, اقدام پژوهی,
ملخص المقالة :
هدف از این پژوهش طراحی و تدوین راهبردهای مدیریت دانش ذهنی و اثربخشی آن بر ویژگیهای روانی فوتبالیستهای نوجوان در پیش فصل بود. بدین منظور 21 ورزشکار نوجوان پسر با دامنه سنی (11 تا 13) سال از یک آکادمی تخصصی فوتبال که در لیگ برتر شهرستانهای اصفهان حض.ر داشتند به عنوان شرکتکننده در این مطالعه انتخاب شدند. این مطالعه از منظر روش، اقدامپژوهی و از منظر شیوه جمعآوری دادهها کیفی بود. برای این منظور دادهها با استفاده از دفتر خاطرات بازتابی، مشاهدات و یاداشتهای محقق، گفتگوهای غیر رسمی با مربی و مصاحبه نیمه ساختاریافته با مربی و والدین جمعآوری گردید. دادههای جمع-آوری شده به دقت پیادهسازی و با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی تجزیه و تحلیل شدند. یافتههای پژوهش در 7 مقوله فراگیر(سبک زندگی، هدفگزینی، آرامسازی، تصویرسازی، روتینهای قبل از اجرا و مسابقه، انسجام تیمی - همدلی و ذهن-آگاهی) قرار داده شد. نتایج نشان داد تدوین راهبردهای مدیریت دانش ذهنی براساس نیاز ورزشکاران و مدت زمان پیش فصل متفاوت میباشد. ازآنجایی که توجه به نیازهای فردی و مدت زمان پیش فصل جهت مداخله برنامههای مهارت ذهنی برای ورزشکاران حائز اهمیت میباشد؛ بنابراین ضروری است که مربیان، روانشناسان، مدیران ورزشی عوامل محیطی و فردی را برای تدوین برنامه مهارت ذهنی اثرگذار مورد توجه قرار دهند.
_||_