رتبهبندی عوامل موثر در رسیدن به دانشکدههای تربیت بدنی نسل چهارم
الموضوعات : نوآوری در مدیریت ورزشیمهریه پناهی 1 , محمود گودرزی 2 , سید سجاد حسینی 3
1 - استادیار گروه تربیت بدنی،واحد ابهر،دانشگاه آزاد اسلامی،ابهر، ایران
2 - استاد گروه مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران، دانشگاه تهران، تهران، ایران
3 - استادیار گروه تربیت بدنی،واحد ابهر،دانشگاه آزاد اسلامی،ابهر، ایران
الکلمات المفتاحية:
ملخص المقالة :
هدف از پژوهش، رتبهبندی عواملی است که دانشکدهها را به سمت نسل چهارم آن هدایت میکند تا بر این اساس، اولویتبندی فعالیتهای مورد نیاز در جهت رسیدن به ویژگیها انجام شود.پژوهش از لحاظ ماهیت و هدف، کاربردی و از لحاظ تجزیه و تحلیل و نوع، کمی بود. جامعه آماری، تمامی اعضای هیات علمی علوم ورزشی دانشگاههای ایران بودند که با نمونهگیری خوشهای، در نهایت 218 نفر نمونه انتخاب شدند. پرسشنامه محقق ساخته، شامل 12 متغیر و در مجموع 68 گویه با مقیاس 5 ارزشی لیکرت بود. در هر قسمت شرایط علی، مداخلهگر، زمینهای، راهبردها و پیامدها، رتبهبندی مولفههای آن مشخص شد. در شرایط علی، سازماندهی محتوا مطابق با توانمندی فردی و سپس تقویت درونی مورد نیاز است. در شرایط مداخلهگر، ارتباط اساتید با صنعت و تناسب دوره آموزشی با آن و همچنین سیسیتم مدیریت مبتنی بر روش باز مورد نیاز بود. در شرایط زمینهای، دولت با حمایت مالی و کاهش ریسک تجاریسازی، معافیت مالی و حمایت از بینالمللی شدن، نقش مکمل دارد. برنامه راهبردی قوی و طراحی نظام ترفیع بر اساس کارآفرینی، مولفه راهبرد را حمایت میکند. در نهایت در مولفه پیامد، به تجدید و بازبینی شیوه اجرا و درک چالشها اشاره شد. جلوگیری از اجرای پژوهشهای تکراری، تخصصیسازی مهارتها، ساختار و بسترسازی، در نظر گرفتن رضایت مشتریان و پاسخگو بودن دانشکده، طراحی نظام مالکیت فکری و استفاده از پتانسیل توسعه فناوری در اساتید دانشگاه، مواردی از دستهبندی فعالیتهای مورد نیاز بود.
_||_