ارائه مدلی پیش بینی کننده از میزان رضایت از سفر با مترو
الموضوعات :مصطفی عباس زادگان 1 , راضیه رضازاده 2 , مریم محمدی 3 , سجاد علیپور اشلیکی 4
1 - * استادیار گروه شهرسازی، عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران. (مسئول مکاتبات)
2 - استادیار گروه شهرسازی، عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران
3 - دانشجوی دکترای شهرسازی، دانشگاه علم و صنعت ایران
4 - دانشجوی کارشناسی ارشد برنامهریزی شهری، دانشگاه علم و صنعت ایران
الکلمات المفتاحية: مترو, sustainable urban transportation, توسعه پایدار شهری, Sustainable urban development, ویژگیهای فردی, personal characteristics, حمل و نقل پایدار, میزان رضایت از سفر, رگرسیون رتبهای, trip satisfaction level, ranked order regression,
ملخص المقالة :
عوامل موثر بر میزان رضایت از سفر با مترو به کارایی و کارآمدی آن یعنی سرعت، زمان بندی مناسب و امنیت مربوط می شود. اما هدف این نوشتار این است که فارغ از این مسائل، با ارائه مدلی مناسب، میزان مطلوبیت سفر با مترو را به عنوان یکی از شاخص های حمل و نقل پایدار شهری، از دید ویژگی های فردی استفاده کننده گان مانند جنسیت، سن، شغل، تحصیلات مورد بررسی قرار داده و متغیرهای مستقل تاثیرگذار را شناسایی نماید. بنابراین فرضیه تحقیق، تاثیرگذاری ویژگی های فردی استفاده کنندگان بر میزان رضایت از سفر با مترو است. بدین ترتیب هدف آن است تا با تکنیک پرسش گری از گروه های مختلف استفاده کننده و بررسی های آماری، مدلی بهینه و قابل تعمیم مبتنی بر پیش بینی رضایت مندی از سفر با مترو با استفاده از ویژگی های فردی ارائه شود. نتایج تحقیق نشان می دهد متغیر میزان فاصله از ایستگاه مترو، مکان اشتغال، سن بر میزان رضایت از سفر با مترو تاثیرگذار است.
احمدی، مهری و محرم نژاد، ناصر، (1385).«بررسی اطلاعات اماری ترافیک تهران براساس شاخص های حمل و نقل پایدار شهری»، هفتمین کنفرانس حمل و نقل ایران، تهران.
2- اردلان، مریم، )1386(. «ارزیابی حمل و نقل پایدار در شهرها، مطالعه موردی شهر تهران»، پایان نامه کارشناسی ارشد برنامه ریزی شهری و منطقه ای، دانشگاه علم و صنعت ایران.
3- جهانشاه لو، لعلا و امینی، الهام، (1385). «برنامهریزی شهری و نقش آن در دستیابی به حمل و نقل پایدار شهری»، هفتمین کنفرانس حمل و نقل ایران، تهران.
4- دفتر توسعه مترو، (1380). «گزارش پیشرفت کار»، معاونت پشتیبانی شرکت مترو، تهران، تهران.
5- رضازاده، راضیه، (1382). «مطالعات اجتماعی در زمینه اثرات ایجاد ایستگاههای مترو در بافت شهر»، پژوهشکده نظر، تهران.
6- عباس زادگان، مصطفی، (1386). «شهر، شهروند و ورزش»، نشر شهر، تهران.
7- کنف لاخر، هرمان، (1381). «اصول برنامه ریزی تردد پیاده و دوچرخه»، ترجمه دکتر فریدون قریب، انتشارات دانشگاه تهران.
8- گلریزان فاطمه، (1386). «الگوی طراحی فضاهای واسط شهری، نمونه موردی: ایستگاههای مترو تهران»، پایان نامه کارشناسی ارشد طراحی شهری، دانشگاه علم وصنعت ایران.
9- لقایی، حسنعلی و محمدزاده تیتکانلو، حمیده، (1378). «مقدمهای بر مفهوم توسعه شهری پایدار و نقش برنامه ریزی شهری»، مجله هنرهای زیبا دانشگاه تهران، شماره 6.
10- لولین ، دیویس، (1384). «راهنمای طراحی شهری»، ترجمه رضا رضایی، انتشارات دانشگاه تهران، تهران.
11- موسی کاظمی محمدی، سید مهدی، (1380). «توسعه پایدار شهری: مفاهیم و دیدگاه ها»، مجله تحقیقات جغرافیایی.
12-……, (2007), “S-PLUS 8 Guide to Statistics”, Volume1, Insightful Corporation, Seattle, WA.USA. Pp 380-384
13- ……., (2007), “SPSS 16.0 Command Syntax Reference”, SPSS Inc.IL, Chicago, USA. Pp1403-1407
14- Deakin, Elizabeth, (2001-2003), “Sustainable development and sustainable transportation: stratregies for Economic Prosperity Enviromental Quality, and Equity”, University of California at Berkeley Institute of Urban and Regional Development.
15- Sampaio, Breno Ramos, Neto, Oswaldo Lima and Sampaio, Yony ( 2008), “Efficiency analysis of public transport systems: Lessons for institutional planning”, Volume 42, Issue 3, March 2008, Pages 445-454
16- Tukey, J.W., Exploratory Data, (Source: http://www.tc.umn.edu/~zief0002/Notes/F08_02_EDA.pdf, Visited 10/2009)
17- www.cstctd.org
18- www.rudi.ir (2006), “Sustainable Transportation Goals”.
_||_